Warsztat pedagogiczny - Innowacje w pedagogice WNP-PEZ-WP-MK
1) Innowacyjność jako cecha człowieka (1h)
2) Innowacyjność i kreatywność - podstawy pojęciowe (1h)
3) Innowacyjność w pracy pedagoga (2h)
4) Innowacyjne rozwiązania w pedagogice: krytyczna analiza źródłowa (5h)
5) Innowacje własne studentów - mini-projekt: teoretyczne wprowadzenie (na bazie literatury naukowej) plus plan (problem, na który odpowiada proponowane rozwiązanie, jego cel, planowane metody, techniki, narzędzia, zespół wykonawców, grupa docelowa, miejsce i przebieg) (6h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
dla kierunku PEDAGOGIKA i PEDAGOGIKA SPECJALNA:
EK1 W - Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania.
EK2 U - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje i interpretuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
EK3 U - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów problemów badawczych, gotowych badań, formułowanie wniosków, wskazywanie kierunków dalszych badań.
EK4 U - Posiada umiejętność prezentowania własnych badawczych pomysłów, merytorycznego ich argumentowania w oparciu o stanowiska różnych
autorów, w kontekście wybranych teoretycznych ujęć.
EK5 K - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania nowatorskich działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania innowacyjnych wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 45 godz.
przygotowanie projektu studenckiego - 40 godz.
RAZEM 100 godz.
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Metody: prezentacja mulimedialna, analiza źródłowa, dyskusja, praca w grupach, metoda projektowa;
Zajęcia w formie zdalnej, prowadzone z wykorzystaniem MS Teams.
EK1 W: prezentacja mulimedialna, weryfikacja: projekt studencki;
EK2 U: analiza źródłowa, dyskusja, praca w grupach, weryfikacja: projekt studencki, aktywność na zajęciach;
EK3 U: prezentacja mulimedialna, analiza źródłowa, dyskusja, praca w grupach, weryfikacja: projekt studencki, aktywność na zajęciach;
EK4 U: prezentacja mulimedialna, weryfikacja: projekt studencki, aktywność na zajęciach;
EK5 K: prezentacja mulimedialna, weryfikacja: projekt studencki, aktywność na zajęciach;
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:
1) pracy zaliczeniowej - innowacje zastane (20 pkt.)
2) projektu studenckiego - innowacje własne (80 pkt.)
2) aktywności na zajęciach (dodatkowe 15 pkt.).
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
OCENY wedle efektów kształcenia:
EK1 W - Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania.
2 - Nie potrafi na podstawowym poziomie opisać tradycyjnych i współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych.
3 - Na podstawowym poziomie opisuje tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne.
4 - Poprawnie charakteryzuje i porównuje tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne
5 - Poprawnie charakteryzuje i porównuje tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne w kontekście ich historycznych i kulturowych uwarunkowań.
EK2 U - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje i interpretuje ich powiązania z różnymi obszarami innowacyjnej działalności pedagogicznej.
2 - Nie potrafi na elementarnym poziomie ze zrozumieniem obserwować i analizować współczesnych zjawisk pedagogicznych.
3 - Potrafi na elementarnym poziomie ze zrozumieniem obserwować i analizować współczesne zjawiska pedagogiczne.
4 - Potrafi ze zrozumieniem interpretować współczesne nowatorskie zjawiska pedagogiczne.
5 - Potrafi ze zrozumieniem interpretować współczesne nowatorskie zjawiska pedagogiczne w powiązaniu z szerszymi obszarami działalności innowacyjnej.
EK3 U - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów problemów badawczych, gotowych badań, formułowanie wniosków, wskazywanie kierunków dalszych badań.
2 - Nie potrafi na podstawowym poziomie dokonywać analizy badawczej.
3 - Potrafi na podstawowym poziomie dokonywać analizy badawczej.
4 - Na podstawie dokonanej analizy badawczej potrafi formułować wnioski.
5 - Na podstawie dokonanej analizy badawczej potrafi formułować wnioski i postulaty.
EK4 U - Posiada umiejętność prezentowania własnych badawczych pomysłów, merytorycznego ich argumentowania w oparciu o stanowiska różnych
autorów, w kontekście wybranych teoretycznych ujęć.
2 - Nie potrafi na elementarnym poziomie prezentować własnych badawczych pomysłów.
3 - Potrafi na elementarnym poziomie prezentować własne badawcze pomysły.
4 - Potrafi poprawnie merytorycznie uargumentować własne badawcze pomysły w oparciu o podstawową naukową wiedzę.
5 - Potrafi poprawnie merytorycznie uargumentować własne badawcze pomysły w oparciu o wybrane teoretyczne ujęcia.
EK5 K - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania nowatorskich działań pedagogicznych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych innowacyjnych wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki.
2 - Nie potrafi wskazać na podstawowy sens, wartość i potrzebę podejmowania nowatorskich działań pedagogicznych w środowisku społecznym, nie wykazuje dostatecznej aktywności w realizacji prostych, indywidualnych innowacyjnych wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki.
3 - Potrafi wskazać na podstawowy sens, wartość i potrzebę podejmowania nowatorskich działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje dostateczną aktywność w realizacji prostych, indywidualnych innowacyjnych wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki.
4 - Potrafi wskazać na głębszy podstawowy sens, wartość i potrzebę podejmowania nowatorskich działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje wysoką aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych innowacyjnych wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki.
5 - Potrafi wskazać na głęboki podstawowy sens, wartość i potrzebę podejmowania nowatorskich działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje wysoką aktywność w realizacji złożonych indywidualnych i zespołowych innowacyjnych wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki.
Literatura
LITERATURA (fragmenty):
1) M. Kotarba-Kańczugowska, Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2009.
2) B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna: postulaty, projekty i kontynuacje. T. 2, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.
3) R. Pachociński, Współczesne systemy edukacyjne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
4) B. Przyborowska, Struktury innowacyjne w edukacji : teoria - praktyka - rozwój, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003.
5) I. Kust, J. Michalak-Dawidziuk (red.), Autokreacja innowacyjna w procesie wychowawczym , Wydawnictwo Wyższej Szkoły Menedżerskiej, Warszawa 2014.
Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: