Wprowadzenie do psychologii WNP-PEZ-WDPS-NP
- https://l7g31e4 (w cyklu 2025/26_Z)
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania. Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: neuropsychologia, psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, społeczna i ewolucyjna. Przedstawione będą też założenia psychologii jako nauki empirycznej - przegląd przez podstawowe modele i metody prowadzenia badań - jak również kwestie etyczne związane z nimi.
W wyniku prowadzonych zajęć student nie tylko zapozna się z kluczowymi pojęciami i teoriami psychologicznymi, ale zyska całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki, nauczy się poprawnie analizować jej osiągnięcia empiryczne oraz zastosować zdobytą wiedzę w praktyce pedagogicznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Literatura podstawowa:
1. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje, t. 1-5, Warszawa: PWN lub Zimbardo P., Ruch F.
(1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.
Materiały dodatkowe przesyłane studentom jako uzupełnienie treści z wykładów
Literatura uzupełniająca:
1. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP
2. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP
3. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN
4. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW
Kryteria oceniania
Wiedza:
W_01 - zna i rozumie elementarną terminologie używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii: neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej oraz metod, technik i narzędzi badawczych w psychologii.
W_02 - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania oraz nazwiska ich twórców i kluczowych przedstawicieli
W_03 - zna podstawowe teorie z obszaru psychologii (neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, psychologii uczenia się, psychologii poznawczej, psychoanalizy i psychologii humanistycznej, psychologii stresu, psychologii emocji i motywacji, postrzegania zmysłowego)
Umiejętności:
U_01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle
koncepcji psychologicznych
U_02 - potrafi prawidłowo interpretować i analizować teorie psychologiczne i doniesienia empiryczne
Kompetencje:
K_01 - rozumienie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań
pedagogicznych.
K_02- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: