Wprowadzenie do psychologii WNP-PEZ-WDP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Przedstawione będą też założenia psychologii jako nauki empirycznej - przegląd przez podstawowe modele i metody prowadzenia badań - jak również kwestie etyczne związane z nimi.
W wyniku prowadzonych zajęć student nie tylko zapozna się z kluczowymi pojęciami i teoriami psychologicznymi, ale zyska całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki, nauczy się poprawnie analizować jej osiągnięcia empiryczne oraz zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 - zna i rozumie elementarną terminologie używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii
W_02 - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania
W_03 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm
etycznych.
Umiejętności:
U_01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych
U_02 - potrafi prawidłowo interpretować, wyjaśniać i analizować teorie psychologiczne i doniesienia empiryczne
Kompetencje:
K_01 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 8 godz.
Czas na zapoznanie się z literaturą i przygotowanie do egzaminu 8 godz.
SUMA GODZIN 16
LICZBA ECTS 16 godz./8 godz. = 2
Kryteria oceniania
Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę:
3 (dost.):
a) w zakresie wiedzy:
- zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- wymienia zasady i normy etyczne;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
3,5 (dost. plus)
a) w zakresie wiedzy:
- zna i rozróżnia elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- wymienia i opisuje podstawowe zasady i normy etyczne;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać niektóre złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- jest świadomy konieczności istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
4,0 (db.)
a) w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
4,5 (db. plus)
a) w zakresie wiedzy:
- zna, rozumie i tłumaczy elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice,
- ma uporządkowaną i szeroką wiedzę na temat zasad i norm etycznych;
b) w zakresie umiejętności:
potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań, wskazując między nimi zachodzące różnice,
- potrafi opisać i wyjaśnić różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie i wyjaśnia znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
5 (bdb)
a) w zakresie wiedzy:
- zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności,
- ma szeroką wiedzę na temat zasad i norm etycznych i wyjaśnia ich praktyczne znaczenie w badaniach i pracy psychologa;
b) w zakresie umiejętności:
- analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość,
- potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych.
Podstawą oceny jest:
- zaliczenie testu z treści prezentowanych na wykładach
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.
3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW
4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN
Literatura uzupełniająca:
1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN
2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN
3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN
4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP
5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: