Warsztat badawczy - osobowe i nieosobowe modele małżeństwa i rodziny - aspekt wychowawczy WNP-PEZ-WBPWS
Część metodologiczna
1. Podstawowe zasady pracy naukowej
2. Higiena pracy umysłowej
3. Sztuka czytania
4. Sporządzanie notatek i fiszek
5. Internet jako narzędzie pracy naukowej
6. Poszukiwanie i wybór tematu.
7. Formułowanie problemów, pytań i hipotez
8. Plan pracy – struktura pracy
9. Język, styl naukowy
10. Formalna poprawność tekstu
11. Sporządzanie przypisów i bibliografii
12. Cytaty, parafrazy, plagiat, autoplagiat
13. Przygotowanie do badań
14. Przeprowadzenie badań
15. Analiza i interpretacja wyników badań
16. Prezentacja wyników badań
17. Wystąpienia publiczne, konferencje naukowe
18. Naukowy savoir vivre
Część merytoryczna
1. Kryterium osoby - konsekwencje metodologiczne i poznawcze
2. Małżeństwo i rodzina - ontyczne podstawy
3. Ciało
4. Płeć i seksualność
5. Męskość i kobiecość - relacyjność, aspekt społeczny
6. Rodzina - modele
7. Alternatywne formy związków
8. Dzieci
9. Typy miłości
W cyklu 2021/22_Z:
1. Formułowanie i wybór tematów badań |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
w zakresie wiedzy:
- zna podstawową terminologię naukową w pedagogice podstawową wiedzę;
- wyjaśnia podstawowe zasady pracy naukowej: rzetelności, bezstronności, obiektywizmu, racjonalności;
w zakresie umiejętności
- potrafi integrować wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,
- posiada umiejętności jasnego spójnego i precyzyjnego referowania cudzych oraz prezentowanie własnych poglądów i wątpliwości, stosując właściwą argumentację,
- potrafi formułować problemy naukowe, wskazywać środki prowadzące do ich rozwiązywania oraz ocenić wartość proponowanych rozwiązań;
- dostrzega i wyjaśnia specyfikę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych;
- potrafi wskazać kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki i potrafi je stosować;
w zakresie kompetencji
- rozumie potrzebę pogłębiania umiejętności językowych,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i oceniać krytycznie teksty naukowe
- rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w badaniach pedagogicznych;
- dba o przestrzeganie zasad profesjonalnych i standardy zachowań moralnych.
liczba ECTS 3
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
suma godz. 75 [75/25 = 3]
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia naukowej dyskusji;
- zdolność krytycznego myślenia i uważnej lektury tekstów;
- prezentacja przygotowanych prac semestralnych
Kolokwium końcowe
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki ujęcia humanistycznego;
dostateczna (3) - zna terminologię; w sposób wystarczający charakteryzuje czynniki i trudności związane z pracą badawczą, w dostatecznym stopniu potrafi integrować wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy problemów edukacyjnych, posiada umiejętności zrozumiałego referowania cudzych oraz prezentowanie własnych poglądów i wątpliwości, rozumie specyfikę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych, potrafi określić kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki;
dobra (4)
- w zakresie wiedzy: zna dobrze terminologię naukową w pedagogice, właściwie wyjaśnia podstawowe zasady pracy naukowej: rzetelności, bezstronności, obiektywizmu, racjonalności;
- w zakresie umiejętności: dobrze analizuje ogólne i szczegółowe problemy w teorii i praktyce; rozumie potrzebę pogłębiania umiejętności językowych, potrafi czytać ze zrozumieniem i oceniać krytycznie teksty naukowe, potrafi sprawnie przedstawić własne i cudze stanowisko, wskazuje specyfikę ujęcia humanistycznego; potrafi trafnie wskazać kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki i potrafi je stosować;
- w zakresie kompetencji: rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w badaniach pedagogicznych, potrafi dobrze uzasadnić potrzebę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych, potrafi trafnie stosować kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki, dba o przestrzeganie zasad profesjonalnych i standardy zachowań moralnych.
bardzo dobra (5)
- w zakresie wiedzy: wyjaśnia problemy i kontrowersje związane z terminologią naukową w pedagogice, właściwie przedstawia uwarunkowania i problemy związane ze stosowaniem zasad pracy naukowej.
- w zakresie umiejętności: analizuje w sposób pogłębiony i wszechstronny ogólne i szczegółowe problemy w teorii i praktyce; potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów w ujęciu humanistycznym i personalistycznym; potrafi myśleć krytycznie, oceniać kontrowersyjne problemy oraz w sposób jasny i precyzyjny formułować stanowiska i problemy badawcze, potrafi zwięźle, jasno i zrozumiale przedstawić własne i cudze stanowisko;
- w zakresie kompetencji: potrafi wielostronnie i w sposób pogłębiony uzasadnić potrzebę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych, dba o przestrzeganie wysokich standardów moralnych w prowadzeniu działalności pedagogicznej. zasad profesjonalnych i standardy zachowań moralnych.
Literatura
Część metodologiczna
Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
Frankfurt H. G., O wciskaniu kitu, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2008
Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków 1995.
Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992.
Maćkowiak Jolanta, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, Warszawa 2010.
Pinker Steven, Piękny styl, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2015
Część merytoryczna
Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002
Eichelberger Wojciech, Gutek Alina, Patchworkowe rodziny. Jak w nich żyć, Wydawnictwo Zwierciadło, Warszawa 2017.
Gender. Spojrzenie krytyczne (red.)J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017.
Goodman Norman, Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań 2009.
Hildebrand vin Dietrich, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017
Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005.
Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013
Sadowski Jakub, Rewolucja i kontrrewolucja obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat 20. I 30. XX wieku, Ibidem, Łódź 2005
Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny, Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010
Główny Urząd Statystyczny, Obszar tematyczny: małżeństwo i rodzina
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Realizacja zadań wyznaczonych w semestrze zimowym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: