Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym WNP-PEZ-TPDZI
Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się oraz ryzyko dysleksji - ustalenia terminologiczne.
Rozpoznawanie uczniów z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.
Zasady terapii pedagogicznej, aspekty postępowania terapeutycznego i czynniki warunkujące efektywność terapii.
Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.
Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne
Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu i szkole, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W11 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i teorię z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, w szczególności dotyczącą metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
NP2_W16 Zna i rozumie cele, zasady, kierunki i metody pracy terapeutycznej z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
NP2_W20 Rozumie potrzebę prowadzenia działań profilaktycznych oraz edukacyjno-terapeutycznych w pracy z uczniami z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
NP2_U02, Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych
NP2_U14 Potrafi projektować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w oparciu o poznane metody pracy z uczniem z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
NP2_K12 Utożsamia się z wartościami i celami doboru metod terapii do potrzeb ucznia
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie się do egzaminu 10h
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.
Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.
Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Literatura uzupełniająca:
Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP.
Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.
Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa
Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP.
Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK.
Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.
Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP.
Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol.
Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon.
Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Link do zespołu w MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2aj9FBA-tjt0z-Xgr5P-JEsED8oThX4VZ5O6fWo6Vs41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d3730db-d2f7-447b-a89e-4720fdfb9afa&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zespołu) 7bvtzq5 Link do egzaminu 30.01.2022 godz. 8.15-8.45 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MIRXEhvFFkiBY8coEDW5s6EnbX5Tv89LjlCwn16f_OhURVgzTEtKSjU1R1o5T0VUU1owNDBNTjdINS4u |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: