Technologia informacyjna z elementami redakcji tekstów WNP-PEZ-TI-NP
Szczegółowe cele zajęć:
1. Rozwijanie umiejętności technologicznych, czyli poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnej, w szczególności w odniesieniu do redakcji tekstów.
2. Znajomość narzędzi i oprogramowania - poznanie narzędzi i programów wspomagających proces tworzenia i edytowania dokumentów.
3. Zasady redakcji tekstów - zrozumienie podstaw gramatyki, stylistyki oraz formatowania w redakcji tekstów.
4. Analiza i adaptacja tekstów - rozwój umiejętności krytycznej analizy tekstów oraz ich dostosowywania do różnych formatów publikacji.
5. Praca z różnymi formatami treści - przygotowanie do pracy z różnorodnymi formatami treści, takimi jak teksty naukowe, reportaże, materiały promocyjne itp.
6. Rozwijanie umiejętności w obszarze multimedialnego przekazu zintegrowanego.
W cyklu 2024/25_L:
Szczegółowe cele zajęć: 1. Rozwijanie umiejętności technologicznych, czyli poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnej, w szczególności w odniesieniu do redakcji tekstów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (NP1_W21):
Po zakończeniu kursu student posiada wiedzę na temat technologii informacyjnych, narzędzi i oprogramowania wspierających proces tworzenia i edytowania dokumentów, zasad redakcji tekstów, w tym gramatyki, stylistyki i formatowania, oraz zna różne formaty treści, takie jak teksty naukowe, reportaże i materiały promocyjne.
Umiejętności (NP1_U05):
Student potrafi efektywnie wykorzystywać technologie informacyjne do redakcji i edycji tekstów, krytycznie analizować i dostosowywać treści do różnych formatów publikacji, oraz tworzyć multimedialne przekazy zintegrowane, łącząc teksty z innymi formami mediów.
Kompetencje (NP1_K15):
Student jest świadomy znaczenia ciągłego rozwoju umiejętności technologicznych w redakcji tekstów i multimedialnym przekazie, oraz potrafi samodzielnie poszukiwać nowych rozwiązań i narzędzi w celu doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie.
Kryteria oceniania
3.0
Student dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień (NP1_W21), wykazuje niektóre zakładane efekty w zakresie umiejętności
(NP1_U05) prezentuje zakładane kompetencje społeczne w niepełnym stopniu (NP1_K15).
3,5
Student w sposób dostateczny dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień (NP1_W_21), wykazuje zakładane efekty w zakresie umiejętności, ale nie potrafi w pełny sposób odzwierciedlić ich w wykonywanych zadaniach (NP1_U05), prezentuje zakładane kompetencje społeczne (NP1_K15).
4.0
Student na poziomie dobrym dokonuje omówienia i charakterystyki wymaganych zagadnień NP1_W21), odwołując się do literatury przedmiotu, wykazuje zakładane efekty w zakresie umiejętności (NP1_U05), co odzwierciedla się w wykonywanych przez niego zadaniach. Na bazie zdobytej wiedzy i umiejętności student potrafi wykonać zadania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; prezentuje zakładane kompetencje społeczne (NP1_K15).
4.5
Student wyczerpująco dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień (NP1_W21), odwołując się do literatury przedmiotu,
sprawnie uzupełnia wiedzę korzystając z publikacji instruktażowych producentów oprogramowania, wykazuje zakładane efekty w zakresie
umiejętności (NP1_U05) - w wykonywanych pracach potwierdzających umiejętności występują wyróżniające się elementy, rozwiązuje
nowe problemy na bazie dotychczasowej wiedzy i umiejętności, wykazuje inicjatywę podczas realizacji zadań problemowych,
współpracuje w grupie, prezentuje zakładane kompetencje społeczne (NP1_K15), jest zainteresowany pogłębianiem swojej wiedzy i
umiejętności oraz wykazuje otwartość na nowe zjawiska w dziedzinie technologii informacyjnych.
5.0
Student wyczerpująco dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień (NP1_W21), odwołując się do literatury przedmiotu,
sprawnie uzupełnia wiedzę korzystając z publikacji instruktażowych producentów oprogramowania, wykazuje zakładane efekty w zakresie
umiejętności (NP1_U05) - w wykonywanych pracach potwierdzających umiejętności występują wyróżniające się elementy, rozwiązuje
nowe problemy na bazie dotychczasowej wiedzy i umiejętności, wykazuje inicjatywę podczas realizacji zadań problemowych,
współpracuje w grupie, prezentuje zakładane kompetencje społeczne (NP1_K15), aktywnie poszukuje źródeł dodatkowej wiedzy i
możliwości zdobycia dodatkowych umiejętności. Ponadto wykazuje otwartość na nowe zjawiska w dziedzinie technologii informacyjnych, przewiduje skutki swoich działań i dokonuje ich krytycznej analizy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Cęcelek G., Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, "Kultura i Wychowanie", 2/20/2024, ss. 43–55. doi:10.25312/2083-2923.20/2021_03gc
- Gładysz A., Borkowska D., Nowotyńska I., Narzędzia technologii informacyjnej, Rzeszów 2022.
- Pastuszak Z. (red.), Technologia informacyjna. Materiały do ćwiczeń, Lublin 2022.
- Smyrnova-Trybulska E., Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji, Katowice 2023.
- Węgrzyn-Skrzypczak E., Skrzypczak T., Technologia informacyjna dla studentów. Edycja tekstów cz.1, Częstochowa 2023.
Literatura uzupełniająca:
- Chmielarz W., Kisoelnicki J., Parys T., Informatyka@przyszłości, Warszawa 2015.
- Siemieniecka D. (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji. Toruń 2015.
-Taplin, J., Move Fast and Break Things: How Facebook, Google, and Amazon Cornered Culture and Undermined Democracy. Little, Brown and Co, 2017.
-Vedder, V., Responsibilities for Information on the Internet. In: The Handbook of Information and Computer Ethics, ed. by Kenneth Einar Himma and Herman T. Tavani, Wiley: 2008.
Jeżeli któraś z wykazanych pozycji nie jest dostępna w bibliotece uniwersyteckiej, może zostać udostępniona przez prowadzącego zajęcia.
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Jeżeli któraś z wykazanych pozycji nie jest dostępna w bibliotece uniwersyteckiej, może zostać udostępniona przez prowadzącego zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: