Przyroda i technika dla nauczycieli WNP-PEZ-TE
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów pedagogiki podstawowych informacji, kompetencji i umiejętności z
zakresu rozumienia zjawisk przyrodniczych, geograficznych, technicznych w kontekście nauczania przedszkolnego i
wczesnoszkolnego dla przedmiotu przyroda i technika. Dotyczy to również wielu niezbędnych kompetencji społecznych
mieszczących się w zakresie pracy z tą grupą wiekową oraz w kontekście pracy nauczyciela. Student przeznacza na
godziny zajęciowe 15 godzin (w tym wyjścia w teren )
pogłębiającymi wiedzę, a także na przygotowanie do zleconego projektu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
P_WP1_01 - posiada szeroką, specjalistyczną wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych i możliwości dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie przedmiotu przyrody i techniki dla nauczycieli.
P_WP1_02 - zna biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków.
P_WP1_03 - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w edukacji elementarnej w zakresie przedmiotu przyrody i techniki dla nauczycieli.
umiejętności
P_UP1_03 - potrafi samodzielnie przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych przedmiotu przyroda i technika dla nauczycieli, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; samodzielnie zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi z różnymi dysfunkcjami, (przygotowując różne wersje lub wyjaśnienia do kart pracy) z wykorzystaniem wymogów odpowiedniej metodyki.
P_UP1_10 - potrafi zastosować w projektowaniu działalności wychowawczej, edukacyjnej i terapeutycznej zasady organizacji, metody i sposoby pracy w grupie przedszkolnej i klasie szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej dla przedmiotu przyroda i technika.
P_UP1_11 - potrafi analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych dla przedmiotu przyroda i technika.
P_UP1_12 - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w przedszkolu, szkole i placówkach rewalidacyjnych w przedmiocie przyroda i technika.
kompetencje społeczne
P_KP1_01 - rozumie potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne w aspekcie prowadzenia zajęć z przyrody i techniki.
P_KP1_02 - jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w edukacji, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka na obszarze przyrody i techniki.
P_KP1_03 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji elementarnej dziecka oraz jego rewalidacji w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w zakresie przedmiotu przyroda i technika
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w trakcie trwania kursu) 2. Aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, aktów prawnych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach terenowych)
3. Zrealizowane projektu na (zaliczenie) 4. Zaliczenie egzaminu (test – pytania zamknięte + otwarte) Punktacja z egzaminu: 100-90% - 5 89-80% - 4,5 79-70%, - 4 69-60% - 3,5 59-50% - 3
Dokument utworzony dnia 09/26/2019 kod: WNP-PE-TE cykl: 2019/20_Z
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (Efekty kształcenia 1-2): - na ocenę 5 (bdb.) student posiada wysoce uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; na wysokim poziomie zna biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków - na ocenę 4 (db.) student posiada odpowiednio uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; na odpowiednim poziomie zna biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków - na ocenę 3 (dst.) student posiada wystarczająco uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; na wystarczającym poziomie zna biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków - na ocenę 2 (ndst.) student nie posiada uporządkowanej wiedzy na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; nie zna biopsychospołecznych uwarunkowań przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (Efekty kształcenia 3-4): - na ocenę 5 (bdb.) student na wysokim poziomie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada wysokie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów - na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada odpowiednie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów - na ocenę 3 (dst.) student na wystarczającym poziomie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada wystarczające umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów - na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); nie posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (Efekty kształcenia 7-8) - na ocenę 5 (bdb.) student bardzo odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; wyraźnie rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie, na wysokim poziomie, wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi na wysokim poziomie czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne - na ocenę 4 (db.) student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; odpowiednio rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie, na odpowiednim poziomie, wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi na odpowiednim poziomie czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne - na ocenę 3 (dst.) student wystarczająco przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; wystarczająco rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie, na wystarczającym poziomie, wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi na wystarczającym poziomie czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne - na ocenę 2 (ndst.) student nie przygotowuje się do swojej pracy, nie projektuje i nie wykonuje działań pedagogicznych; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych.
Literatura
Peter C. Brown Henryk L. Roediger. 2016. Harwardzki podręcznik skutecznego uczenia się. Instytut Wydawniczy PAX;
Poziomek U., Marszał D., Skrobek A.M., Woźniak M., Żurawska I., 2016, Przyrodnicza edukacja przedszkolna i
wczesnoszkolna. Poradnik, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa; Podstawa programowa: https://
podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: