Praca dydaktyczno-wychowawcza z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi WNP-PEZ-SPE
Treści merytoryczne:
W ramach zajęć studenci opanują podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: psychopedagogiki dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podstaw prawidłowej stymulacji psychopedagogicznej dziecka, głównie w starszym wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (klasy I-III) – modyfikacja ogólnie stosowanych metod, wpływu zaburzeń w funkcjonowaniu analizatorów na możliwość opanowania programu szkolnego oraz specyfikę nauczania tych dzieci, sposobu organizowania stanowiska nauki i doboru odpowiednich przyborów i pomocy szkolnych, specyfiki warsztatu pracy nauczyciela pracującego z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niewerbalnych metod porozumiewania się, współpracy w ramach zespołu terapeutycznego oraz z rodzicami dziecka.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
potrafi zdefiniować pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych
jest w stanie zidentyfikować konsekwencje rozwojowe wynikające z braku wsparcia w zakresie doświadczania przez ucznia specyficznych trudności w uczeniu się oraz zaprezentować formy pracy i pomocy osobom, które są nimi dotknięte
potrafi kreatywnie zaplanować proces pracy z uczniem, dobrać formy pracy, wykorzystać posiadaną wiedzę w projektowaniu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Wykazuje otwartą postawę i kreatywność w projektowaniu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?, MEN, Warszawa 2010
Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Stawska Jadwiga, DIFIN, 2014
ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej
Marta Jerzak, Artur Kołakowski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, 2014
Literatura uzupełniająca
Baran J.: Terapia zabawą. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwo Wychowawczo – Zawodowego MOiW, Warszawa 1991;
Frostig M., Horne D.: Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1994;
Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. WSiP, Warszawa 1997.
Gruszczyk – Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? WSiP, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: