Seminarium licencjackie WNP-PEZ-SLIII-AKP
1. Charakterystyka obszarów mogących stanowić przedmiot pracy dyplomowej:
A. PRACA ZAWODOWA I KARIERA – TRENDY, WYZWANIA:
- przemiany w charakterze i organizacji pracy ludzkiej;
- kariera w warunkach zmiennego modelu zatrudnienia;
- sytuacja absolwentów na współczesnym rynku pracy.
B. PRZYGOTOWANIE I ZDOLNOŚĆ DO ZATRUDNIENIA:
- aktywność edukacyjna i prozawodowa młodzieży;
- nietypowe, kreatywne przestrzenie (do) edukacji;
- przedsiębiorczość w rzeczywistości szkolnej.
C. ORIENTACJA ZAWODOWA, DORADZTWO ZAWODOWE:
- preorientacja i zainteresowanie dzieci pracą zawodową;
- organizacja doradztwa edukacyjno – zawodowego;
- współpraca w zakresie orientacji i doradztwa zawodowego.
2. Zagadnienia metodologiczne przydatne w pisaniu pracy licencjackiej.
3. Struktura pracy dyplomowej.
4. Badania - ich projektowanie i przeprowadzenie w terenie.
5. Analiza ilościowa oraz jakościowa wyników badań własnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EU_01 Student zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
EU_02 Student zna i rozumie miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;
EU_03 Student zna i rozumie możliwości projektowania oraz prowadzenia badań w pedagogice, zna pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędzi badawczych.
UMIEJĘTNOŚCI:
EU_01 Student potrafi zdobywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i pokrewnych dyscyplin oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności analityczne, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym);
EU_02 Student potrafi analizować przykładowe badania oraz konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki, wskazywać kierunki dalszych badań.
KOMPETENCJE:
EU_01 Student jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS)
5 punktów ECTS razy 25 godzin pracy:
- godziny kontaktowe - seminarium - 15h (w każdym semestrze);
- przygotowanie do zajęć, analiza literatury - 50h;
- przygotowanie kolejnych części pracy - 55h;
- udział w konsultacjach (stacjonarnych lub w aplikacji MS Teams) - 5h.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Obserwacja aktywności Studenta/Studentki podczas seminarium
(NP1_W1; NP1_W02; NP1_W12; NP1_U02; NP1_U06; NP1_K17);
- Przygotowanie wymaganych części pracy licencjackiej w wyznaczonych terminach
(NP1_W1; NP1_W02; NP1_W12; NP1_U02; NP1_U06; NP1_K17).
2 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* oraz a. zaprojektowania części teoretycznej pracy dyplomowej; b. opracowania koncepcji badań i c. stworzenia instrumentarium badawczego (wstępnej wersji).
3 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy: a. dopracowania części teoretycznej pracy dyplomowej oraz b. założeń metodologicznych badań własnych i c. przeprowadzenia badań (semestr zimowy); obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy oraz napisania pracy licencjackiej odpowiadającej założeniom pracy naukowej (semestr letni).
*możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Na ocenę dostateczną – Osoba uczestnicząca w seminarium w stopniu podstawowym przyswoiła wiadomości związane z problematyką pracy oraz ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice. Potrzebuje dużej pomocy podczas pisania pracy, w tym tworzenia koncepcji badawczej oraz interpretacji danych z badań.
Na ocenę dostateczną plus - Osoba uczestnicząca w seminarium w stopniu więcej niż dostatecznym opanowała wiadomości związane z problematyką pracy oraz ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice. Wymaga pomocy podczas tworzenia koncepcji badawczej oraz interpretacji danych z badań.
Na ocenę dobrą - Osoba uczestnicząca w seminarium posiada zadowalający zakres wiadomości związanych z problematyką pracy oraz dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz interpretuje dane z badań.
Na ocenę dobrą plus - Osoba uczestnicząca w seminarium w stopniu więcej niż dobrym opanowała wiadomości związane z problematyką pracy oraz posiada dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz interpretuje dane z badań, prezentując też wnioski o charakterze praktycznym.
Na ocenę bardzo dobrą - Osoba uczestnicząca w seminarium posiada duży zakres wiadomości związanych z problematyką pracy oraz dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz szczegółowo interpretuje dane z badań, prezentując też wnioski o charakterze praktycznym. Studenta/Studentkę cechuje bardzo duże zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej.
Literatura
1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
2. Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody badań jakościowych, T. 1 i 2, Warszawa 2009.
3. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
5. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.
6. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.
7. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
8. Rubacha K., Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2020.
2. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych,Tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2020.
3. Kozinets R. V., Netnografia Badania etnograficzne online, Tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2012.
4. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno - praktycznej, Warszawa 2018.
5. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
6. Yin R. K., Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody, Kraków 2015.
7. Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa 2010.
8. Literatura przedmiotu - do wyboru - związana z daną specjalnością i przygotowywaną pracą licencjacką.
Ponadto, dodatkowe materiały dla Osób uczestniczących w seminarium - przekazywane podczas zajęć za pośrednictwem systemu Usosweb lub umieszczane w aplikacji MS Teams.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wiedza i umiejętności z zakresu metodologicznych podstaw badań pedagogicznych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: