Strategie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I-III WNP-PEZ-SESR
Treści kształcenia:
Koncepcje edukacyjne - teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji środowiskowej w procesie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji w klasach I-III; proces poznawania otoczenia społeczno-przyrodniczego przez dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym; problematyka ochrony środowiska w procesie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji; wychowanie do świadomości zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego; znaczenie procesu wychowania do zdrowego stylu życia w środowisku społecznym i przyrodniczym; rozwijanie postaw proekologicznych w procesie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji w klasach I-III; tematyka dotycząca środowiska społeczno-przyrodniczego w międzynarodowych raportach oświatowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: NAKŁAD PRACY STUDENTEK/STUDENTÓW w semestrze letnim, w roku akademickim 2022/2023:
- czynne uczestniczenie w zajęciach -15 godz.
- przygotowanie prezentacji projektu, praca z książką (literatura przedmiotu) - 15 godz.
- konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżury)
- przygotowanie do kolokwium pisemnego - 30 godz.
Ogółem 60 godzin dydaktycznych (2 ECTS) . | W cyklu 2019/20_L: NAKŁAD PRACY STUDENTEK/STUDENTÓW w semestrze letnim, w roku akademickim 2022/2023 :
- czynne uczestniczenie w zajęciach -15 godz.
- przygotowanie prezentacji projektu, praca z książką (literatura przedmiotu) - 15 godz.
- konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżury)
- przygotowanie do kolokwium pisemnego - 30 godz.
Ogółem 60 godzin dydaktycznych (2 ECTS) . |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Student zna terminologię stosowaną w pedagogice wczesnoszkolnej, przedszkolnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, rozumie podstawy filozofii przyrody i ma pogłębioną wiedzę z zakresu humanistycznych aspektów wychowania środowiskowego.
- Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, metodykę/dydaktykę szczegółową. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej (środowiskowej).
- Student ma wiedzę o celach działalności edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej (klasy 1-3), pogłębioną w aspekcie kreatywności metodycznej/dydaktyki szczegółowej. Ma pogłębioną wiedzę o procesie edukacji ekologicznej (środowiskowej) w zakresie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji szkolnej w klasach I-III.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania informacji na temat edukacji elementarnej z różnych źródeł wiedzy oraz interpretowania jej z punktu widzenia problemów edukacyjnych pojawiających się w przedszkolu i szkole (klasy 1-3). Posiada pogłębione umiejętności w zakresie kreowania warunków do życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym.
- Student potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania informacji o zrównoważonej aktywności na rzecz środowiska społeczno-przyrodniczego.
- Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności sposób postępowania, metody dydaktyczno-wychowawcze w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej. Potrafi wybrać i zastosować literaturę dziecięcą, związaną z pojęciami z zakresu wychowania środowiskowego oraz ochroną środowiska społeczno-przyrodniczego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego dla dobra dzieci. Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy o zdrowym stylu życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym, rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego.
- Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie edukacji elementarnej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych. Ma pogłębioną wrażliwość na godne traktowanie wszystkich istot żywych i jest gotowy do współpracy ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym.
- Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec dziecka. Utożsamia się z zasadami etyki zawodowej, odznacza się rozwagą, dojrzałością psychiczną w realizowaniu działań edukacyjnych.
Kryteria oceniania
WERYFIKACJA efektów kształcenia podczas kolokwium pisemnego (pytania otwarte, forma indywidualna jednolita). Osiągnięcie efektów kształcenia jest wymogiem oceny pozytywnej. Ocena końcowa zależy od jakości, ilości odpowiedzi na pytania otwarte podczas kolokwium pisemnego:
- ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy wykładu ze strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I-III. Zna terminologię stosowaną w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada pogłębione umiejętności korzystania z rożnych źródeł wiedzy oraz jej przetwarzania w zakresie edukacji elementarnej. Ma pogłębioną świadomość znaczenia ustawicznego rozwoju osobistego.
- ocena 3.5 - student ma pogłębioną wiedzę z zakresu strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III. Ma pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, szczególnie w zakresie strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach 1-3. Potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach 1-3. Systematycznie pracuje nad sobą (rozwój intrapersonalny oraz interpersonalny).
- ocena 4.0 - student rozwiązuje teoretyczne problemy dotyczące strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III. Ma uporządkowaną wiedzę o różnorodnych aspektach edukacji środowiskowej. Potrafi trafnie zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach 1-3. Utożsamia się z wartościami ekologicznymi. Jest osobą dojrzałą psychicznie.
- ocena 4.5 - student posiada pogłębione kompetencje w zakresie procesu wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnej edukacji do harmonijnych relacji ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym. Ceni zrównoważone w formie i treści nowatorstwo dydaktyczno-wychowawcze. Jest dobrze przygotowany do zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej. Jest wrażliwy na dobro dziecka.
- ocena 5.0 - student bardzo dobrze rozumie i bardzo dobrze potrafi interpretować wiedzę z zakresu strategii edukacji środowiskowej w procesie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji w klasach I-III. Bardzo dobrze integruje obszary wiedzy wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji.
Punktacja dotycząca pozytywnych odpowiedzi na kolokwium pisemnym:
- od 60% - ocena 3.0
- od 70% - ocena 3.5
- od 80% - ocena 4.0
- od 90% - ocena 4,5
- 100% - ocena 5.0
Ocena końcowa jest uwarunkowana także jakością prezentacji projektu (forma indywidualna zróżnicowana) w zakresie strategii edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach 1-3.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: