Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR2-MD
Celem przedmiotu jest wyposażenie Studenta w wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. W wyniku realizacji zajęć, Student przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej: umie opracować część metodologiczną i badawczą pracy, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; posiada umiejętność analizy badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - NP2_W04, Efekt przedmiotowy 2. - NP2_W01, Efekt przedmiotowy 3. - NP2_W25
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. - NP2_U02, Efekt przedmiotowy 5. - NP2_U05
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6. - NP2_K01
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
Efekt przedmiotowy 2. Student posiada pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami.
Efekt przedmiotowy 3. Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Potrafi przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych, dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Potrafi wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst):
Wiedza
Student posiada elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności elementarnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; słabo zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student posiada słabo pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Student prezentuje słabo pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; z trudem rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student z trudem potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. W elementarnym stopniu potrafi przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych, dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; z trudem przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w podstawowym zakresie opracowuje projekt swoich badań; z trudem potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, z błędami analizuje przykłady, słabo projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; z trudem przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada elementarną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada podstawową umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Z trudem potrafi wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; z trudem potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student ma elementarną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych. Z trudem rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Z trudem wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student z trudem dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i słabo doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył elementarną świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
ocena 3.5 (dst plus):
Wiedza
Student posiada dostateczną znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dostatecznie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; dostatecznie zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student posiada dostatecznie pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Student prezentuje dostatecznie pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; dostatecznie rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student dostatecznie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. W dostatecznym stopniu potrafi przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych, dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; dostatecznie przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w dostatecznym zakresie opracowuje projekt swoich badań; dostatecznie potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, dostatecznie analizuje przykłady, dostatecznie projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; dostatecznie przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada dostateczną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada dostateczną umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Dostatecznie potrafi wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; dostatecznie potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student ma dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych. Dostatecznie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dostatecznie wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student dostatecznie dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i dostatecznie doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył dostateczną świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
ocena 4.0 (db):
Wiedza
Student posiada zadowalającą znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności poprawnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; dość dobrze zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student posiada dość dobrze pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Student prezentuje dość dobrze pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; poprawnie rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Umiejętności
Student zadowalająco potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student wystarczająco potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. W zadowalającym stopniu potrafi przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych, dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; dość dobrze przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w wystarczającym zakresie opracowuje projekt swoich badań; dość dobrze potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, zadowalająco analizuje przykłady, dość dobrze projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; wystarczająco dobrze przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada wystarczającą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada zadowalającą umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Dość dobrze potrafi wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; zadowalająco potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych. Zadowalająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dość dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student wystarczająco dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i zadowalająco doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył zadowalającą świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
ocena 4.5 (db plus):
Wiedza
Student posiada wystarczającą znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dobrze definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; dobrze zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student posiada dobrze pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Student prezentuje dobrze pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; wystarczająco dobrze rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Umiejętności
Student właściwie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student właściwie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. W odpowiednim stopniu potrafi przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych, dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; dobrze przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w odpowiednim zakresie opracowuje projekt swoich badań; dobrze potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, odpowiednio analizuje przykłady, dobrze projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; dobrze przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada właściwą umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada odpowiednią umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Dobrze potrafi wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; odpowiednio potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student ma odpowiednią świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych. Właściwie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i właściwie doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył odpowiednią świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
ocena 5.0 (bdb):
Wiedza
Student posiada bardzo dobrą znajomość projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności bezbłędnie definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; bardzo dobrze zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Student posiada bardzo dobrze pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Student prezentuje bardzo dobrze pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; w pełni rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju. Student bardzo dobrze potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin. Kompletnie potrafi przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań społecznych, dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; bardzo dobrze przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i w pełnym zakresie opracowuje projekt swoich badań; bardzo dobrze potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, bezbłędnie analizuje przykłady, bardzo dobrze projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; bardzo dobrze przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada kompletną umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej. Student posiada bardzo dobrą umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników. Bardzo dobrze potrafi wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; w pełni potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Student ma kompletną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych. W pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Bardzo dobrze wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student bezbłędnie dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i w pełni doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył pełną świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: