Seminarium magisterskie WNP-PEZ-SEM-MGR2-JS
Celem przedmiotu jest wyposażenie Studenta w podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. W wyniku realizacji zajęć, Student przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej: umie opracować część metodologiczną i badawczą pracy, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; posiada umiejętność analizy badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (z wykorzystaniem ICT); potrafi wskazywać kierunki dalszych badań. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
Ek 1 Student posiada pogłębioną znajomość systematyki w obrębie pedagogiki, jej przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami.
Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki, definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań.
Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań edukacji; rozumie istotę prawidłowości i odmienności rozwoju, normy i odchylenia od normy.
Efekty umiejętności:
Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób o odmiennym rozwoju.
Ek 5 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych dyscyplin.
Ek 6 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; przygotowuje wstępną bibliografię załącznikową i opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować część teoretyczną pracy, zgodną z wymogami pisania pracy naukowej (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym); w oparciu o opracowaną wcześniej metodologię badań własnych, analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; posiada umiejętność pisania pracy naukowo-badawczej.
Ek 7 Student potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Ek 8 Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników (korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT).
Efekty kompetencji społecznych:
Ek 9 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań naukowych pedagogiki. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
EK 10 Student dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i doskonali umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł. Nabył świadomość wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej).
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
udział w ćwiczeniach: 60 godz.
konsultacje: 50 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 80 godz.
czytanie wskazanej literatury: 150 godz.
przygotowanie referatu/pracy: 250 godz.
przygotowanie do kolokwium: 10 godz.
suma godzin: 600[600/25(30) = 20]
Liczba ECTS: 20
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Udział w zajęciach - maks. 1 nieobecność w semestrze, udziałw dyskusjach grupowych
Terminowe przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy.
Terminowe wprowadzanie poprawek i sugestii promotora
Na ocenę końcową skłądają się:
- udział w zajęciach (max 20 pkt)
- udział w indywidualnych konsultacjach (max. 20 pkt)
- złożenie kolejnych rozdziałów pracy (max. 60 pkt)
100-95 ocena 5.0
94-84 - ocena 4.5
83-73 - ocena 4.0
72-62 - ocena 3.5
61-52 - ocena 3.0
51 i niżej - ocena 2.0
3.0 otrzymuje student, który na czas dostarczył ustalone fragmenty pracy, posiada elementarną wiedzę na temat metodologii badań oraz opanował podstawy pisania i redagogwania tekstów naukowych, wykazuje się elementarną aktywnością na zajęciach oraz ma aktywny stosunek do zajęć, wykazuje się postawą etyczną i odpowiedzialną
3.5 otrzymuje student, który na czas dostarczył ustalone fragmenty pracy, posiada podstawową wiedzę na temat metodologii badań oraz zasad pisania i redagogwania tekstów naukowych, wykazuje się aktywnością na zajęciach oraz ma aktywny stosunek do zajęć, wykazuje się postawą etyczną i odpowiedzialną
4.0 otrzymuje student, który na czas dostarczył ustalone fragmenty pracy, posiada ugruntowaną wiedzę na temat metodologii badań oraz zasad pisania i redagogwania tekstów naukowych, uzupełnia na czas brakujące elementy pracy, wykazuje się aktywnością na zajęciach oraz ma aktywny stosunek do zajęć, wykazuje się postawą etyczną i odpowiedzialną
4.5 otrzymuje student, który na czas dostarczył ustalone fragmenty pracy, posiada wyróżniającą się wiedzę na temat metodologii badań oraz zasad pisania i redagogwania tekstów naukowych, uzupełnia na czas brakujące elementy pracy, wykazuje się znaczną aktywnością na zajęciach oraz ma aktywny stosunek do zajęć, wykazuje się postawą etyczną i odpowiedzialną
5.0 otrzymuje student, który na czas dostarczył ustalone fragmenty pracy, posiada wyróżniającą się wiedzę na temat metodologii badań oraz zasad pisania i redagogwania tekstów naukowych, uzupełnia na czas brakujące elementy pracy, wykazuje się wyróżniającą aktywnością na zajęciach oraz ma aktywny stosunek do zajęć, wykazuje się postawą etyczną i odpowiedzialną, a jego praca ma wyróżniające się walory naukowe i redakcyjne.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008
M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, Impuls, 2007.
M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Impuls, 2010.
T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, Żak, 2002.
T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, Żak, 1998.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2011.
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, WAiP, 2008.
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa, WSiP, 2000.
Literatura uzupełniająca:
W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa, WSiP, 1994;
W. Zaczyński, Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Warszawa, Żak, 1997;
A. Zglińska-Pietrzak, B. Dębowska, M. Lorencka, Podstawy statystyki dla pedagogów, Łódź, WSH, 2002.
G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński, Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa, Wyd. Scholar, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: