Psychologia społeczna i wychowawcza WNP-PEZ-PSWY
W czasie kursu studenci zostaną zapoznani z podstawami psychologii społecznej i psychologii wychowawczej. Podczas zajęć szczególny nacisk kładziony będzie na uwzględnienie kontekstów pedagogicznych w sytuacjach społecznych.
Kolejne spotkania przybliżą uczestnikom m.in takie zagadnienia jak przetwarzanie informacji społecznych, postrzeganie społeczne korzyści i zagrożenia wynikające z automatyzacji tych procesów, problematykę uczenia się na modelu i uczenia społecznego. Omówione zostaną podstawowe mechanizmy interpretowania zachowań społecznych, mechanizmy tworzenia stereotypów i uprzedzeń oraz wpływ tych mechanizmów na cele wychowawcze oraz tzw. pedagogiki antydyskryminacyjnej. W kolejnych spotkaniach przybliżone zostaną mechanizmy tworzenia postaw i ich wpływu na zachowanie, dysonansu poznawczego i jego znaczenia w procesach wychowania i uczenia się, mechanizmy wpływu społecznego i technik manipulacji społecznej. Wychowania do zachowań prospołecznych, rozwijania empatii u dzieci.
Z uwagi na ważne cele wychowawcze, jakimi są przeciwdziałanie agresji i przemocy omówione zostaną teorie agresji - wyznaczniki i kontrola, metody przeciwdziałania agresji w szkole oraz zaprezentowana podstawowa wiedza na temat grup społecznych i procesów grupowych, tożsamości grupowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis efektów kształcenia:
EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw pedagogiki, szczególnie w kontekście sytuacji społecznych i i wzajemnych relacji z wychowaniem i nauczaniem.
EK_02 - zna koncepcje wpływu społecznego, interpretowania sytuacji społecznych, mechanizmów tworzenia postaw społecznych, zachowań prospołecznych, agresywnych oraz teorii grup oraz mechanizmów grupowych stanowiących teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
Umiejętności
EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.
EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii społecznej w celu analizowania motywów i wzorów zachowań społecznych, diagnozowania
i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
Kompetencje
EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi społecznej i wychowawczej w pracy pedagogicznej
Liczba punktów ECTS: udział w zajęciach: 15 godzin, praca własna z tekstem 40 godzin, przygotowanie do zajęć 20 godzin. Łącznie 75 godzin.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
NP1_W02, NP1_W04, NP1_W09, NP1_W13 - Test wiedzy składający się z 25 pytań zamkniętych oraz 5 pytań otwartych.
NP1_U02, NP1_U03, - Test wiedzy składający się z 25 pytań zamkniętych oraz 5 pytań otwartych.
NP1_K02, NP1_K03 - Test wiedzy składający się z 25 pytań zamkniętych oraz 5 pytań otwartych.
Kryteria oceniania:
3.0 - Posiada jedynie podstawową wiedzę na temat zagadnień związanych z psychologią społeczną, jej celów i koncepcji oraz jej wzajemnych relacji z pedagogiką i celami wychowania i kształcenia. Wymienia podstawowe koncepcje i pojęcia. Potrafi zastosować wiedzę do analizy prostych sytuacji wychowawczych.
3.5 -Posiada podstawową wiedzę na temat zagadnień związanych z psychologią społeczną, jej celów i koncepcji oraz jej wzajemnych relacji z pedagogiką i celami wychowania i kształcenia. Wymienia i objaśnia koncepcje i pojęcia z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej. Potrafi zastosować wiedzę do analizy sytuacji wychowawczych.
4.0 -Posiada wiedzę na temat zagadnień związanych z psychologią społeczną, jej celów i koncepcji oraz jej wzajemnych relacji z pedagogiką i celami wychowania i kształcenia. Wymienia i poprawnie objaśnia koncepcje i pojęcia z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej, wskazując na ich praktyczne implikacje. Potrafi zastosować wiedzę do analizy zróżnicowanych sytuacji wychowawczych.
4.5 - Posiada ugruntowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z psychologią społeczną, jej celów i koncepcji oraz jej wzajemnych relacji z pedagogiką i celami wychowania i kształcenia. Wymienia i poprawnie objaśnia koncepcje i pojęcia z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej, wskazując na ich praktyczne implikacje. Potrafi sprawnie zastosować wiedzę do analizy zróżnicowanych sytuacji wychowawczych.
5.0 -Posiada ugruntowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z psychologią społeczną, jej celów i koncepcji oraz jej wzajemnych relacji z pedagogiką i celami wychowania i kształcenia. Biegle wymienia i poprawnie objaśnia koncepcje i pojęcia z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej, wskazując na ich praktyczne implikacje. Potrafi twórczo interpretować sytuacje wychowawcze w ujęciu psychologii społecznej oraz stosować je do planowania oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych.
Na ocene końcową skłądają się:
Obecność na zajęciach - max 15 pkt.
Ocena z egzaminu końcowego max. 85 pkt.
90-100% - ocena bdb
80-89 - ocena db
65-79 - cena dst+
50- 65 - ocena dst
40-49 - ocena db.
0-40 - ocena ndst.
Literatura
Literatura podstawowa:
Aronson, E. (1997) Człowiek- Istota Społeczna. Warszawa: PWN.
Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Przetacznik- Gierowska M.,Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, t. 1 i 2
Literatura uzupełniająca:
Cialdini, R. B. (1996) Wywieranie Wpływu na Ludzi. Teoria i Praktyka (wyd. 2, zmienione) Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stephan, W. G. i Stephan C. W. (1999) Wywieranie Wpływu Przez Grupy. Psychologia Relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: