Psychologia społeczna (PSYCH) WNP-PEZ-PSSW
Znaczenie obecności innych dla sfery poznawczo-emocjonalnej i behawioralnej człowieka
Rozumienie siebie i świata społecznego
Błędy w spostrzeganiu i interpretowaniu społecznej rzeczywistości, stereotypy, uprzedzenia
Atrakcyjność interpersonalna
Postawy społeczne i możliwości ich kształtowania
Perswazja
Konformizm i uległość
Zjawiska zachodzące w grupie społecznej
Zachowania prospołeczne
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:
PPW_W02 Zna i rozumie historyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, w szczególności jego funkcjonowania w różnych interakcjach społecznych
PPW_W06 Posiada wiedzę z zakresu uwarunkowań psychologiczno-społecznych funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej,, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej
PPW_U03 Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej
PPW_K03 Jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:
NP1_W05 Zna i rozumie pojęcie wychowania i kształcenia w kontekście psychologii społecznej, koncepcje psychologiczne człowieka, prawidłowości jego rozwoju stanowiące źródło działalności pedagogicznej oraz podstawowe pojęcia i aspekty procesu uczenia się, teorie spostrzegania społecznego i komunikacji, procesu uczenia się
NP1_W28 Zna i rozumie terminologię w obszarze pedagogiki, cele oraz zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
NP1_U04 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu psychologii społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i zawodowych
NP1_ K02 Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych i analizy zdarzeń pedagogicznych oraz podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 35h
Przygotowanie się do egzaminu 35h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
Literatura podstawowa:
Aronson E., Wilson. T., Akert R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. PoznańWydawnictwo Zysk i S-ka
Aronson, E. (1997). Człowiek- Istota Społeczna. Warszawa: PWN.
Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Wosińska, W. (2004).Psychologia życia społecznego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Literatura uzupełniająca:
- Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.
- Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS: podręcznik (wyd. 2 uzupełnione). Warszawa: PTP..
- Wojciszke, B. (2011). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Zimbardo, P.G. (2008). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: