Psychologia społeczna WNP-PEZ-PSSPO
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami, pojęciami i badaniami z zakresu psychologii społecznej oraz ukazanie ich znaczenia dla rozumienia procesów rozwoju, socjalizacji, komunikacji i funkcjonowania jednostki w grupie i społeczeństwie. W ramach zajęć studenci uczą się analizować zjawiska społeczne w świetle wiedzy psychologicznej oraz refleksyjnie odnosić je do praktyki pedagogicznej i pracy zawodowej w obszarze nauk społecznych.
Dzięki tej formie zajęć studenci zdobywają uporządkowaną wiedzę teoretyczną, uczą się interpretować zachowania jednostek i grup w kontekście społecznym, rozwijają świadomość roli psychologii społecznej w pracy z ludźmi oraz refleksję nad odpowiedzialnym i etycznym wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce zawodowej, zwłaszcza w obszarze pracy edukacyjnej i wychowawczej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W):
W1: Student zna podstawowe teorie i mechanizmy psychologii społecznej (np. spostrzeganie społeczne, postawy, wpływ społeczny, zachowania prospołeczne i agresywne, dynamika grup) oraz rozumie ich znaczenie w procesach wychowania i socjalizacji.
W2: Student rozumie znaczenie badań psychologii społecznej dla interpretacji zjawisk edukacyjnych, wychowawczych i komunikacyjnych.
Umiejętności (U):
U1: Student potrafi analizować i interpretować zachowania jednostek i grup w świetle teorii psychologii społecznej, odnosząc je do sytuacji edukacyjnych i wychowawczych.
U2: Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii społecznej do wyjaśniania i interpretacji problemów pedagogicznych oraz diagnozy sytuacji społecznych w środowisku edukacyjnym.
Kompetencje społeczne (K):
K1: Student jest świadomy roli psychologii społecznej w rozpoznawaniu potrzeb wychowanków i analizie zdarzeń pedagogicznych, potrafi wykorzystywać ją do projektowania działań edukacyjnych.
K2: Student jest gotowy refleksyjnie oceniać zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce pedagogicznej, zwłaszcza w odniesieniu do budowania relacji zaufania w procesie wychowania i kształcenia.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się egzamin ustny (70%) oraz wykonywania zadań refleksyjnych (30%)
Kryteria oceniania – egzamin ustny z psychologii społecznej
Egzamin polega na odpowiedzi na 3-4 pytania/zagadnienia (oraz pytania pomocnicze, pogłębiające lub rozstrzygające) dotyczące treści przedmiotowych. Każde pytanie oceniane jest oddzielnie zgodnie z poniższymi kryteriami, a ocena z egzaminu jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych pytań. Student uzyskuje ocenę pozytywną, jeśli udzieli odpowiedzi wyczerpującej na co najmniej 50% pytań głównych. Pytania pomocnicze i rozstrzygające służą doprecyzowaniu poziomu opanowania treści przez studenta i są elementem standardowej procedury egzaminacyjnej.
Ocena 2 (ndst):
- Student nie zna podstawowych pojęć i teorii psychologii społecznej (W1, W2).
- Odpowiedzi są niespójne, fragmentaryczne lub całkowicie błędne.
- Nie potrafi odnieść wiedzy do praktyki pedagogicznej (U2).
Ocena 3 (dst):
- Student zna podstawowe pojęcia i mechanizmy psychologii społecznej, lecz jego wiedza jest fragmentaryczna i mało pogłębiona (W1).
- Odpowiedzi są ogólne, wymagają doprecyzowania przez egzaminatora (W2).
- W ograniczonym stopniu potrafi wskazać przykłady zastosowania wiedzy w praktyce pedagogicznej (U2).
Ocena 3, 5 (dst +):
Student realizuje część efektów uczenia się na poziomie oceny 3,0 a część na poziomie oceny 4,0.
Ocena 4 (db):
- Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologii społecznej, poprawnie opisuje podstawowe teorie i badania odwołując się do treści z wykładów (W1, W2).
- Potrafi samodzielnie odpowiedzieć na pytania, choć nie zawsze w sposób pełny i pogłębiony.
- Wskazuje przykłady zastosowania wiedzy w praktyce pedagogicznej, odnosząc się do sytuacji edukacyjnych i wychowawczych (U2).
Ocena 4, 5 (dst +):
Student realizuje część efektów uczenia się na poziomie oceny 4,0 a część na poziomie oceny 5,0.
Ocena 5 (bdb):
- Student swobodnie posługuje się wiedzą z psychologii społecznej, omawia teorie, badania i pojęcia w sposób pogłębiony i spójny odwołując się do treści z wykładów oraz wskazanej literatury przedmiotu (W1, W2).
- Odpowiedzi są logiczne, wyczerpujące i samodzielne.
- Umiejętnie i twórczo odnosi wiedzę do praktyki pedagogicznej, potrafi wskazać różne możliwości jej zastosowania oraz refleksyjnie ocenić konsekwencje dla budowania relacji zaufania w procesie wychowania i kształcenia (U2, K1, K2).
Kryteria oceniania – zadania refleksyjne
Każde zadanie jest oceniane oddzielnie na podstawie poniższych kryteriów, a ocena końcowa z zadań refleksyjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich zadań.
Ocena 2 (ndst):
- Student nie oddał zadania lub treść jest poza tematem.
- Brak odniesienia do teorii psychologii społecznej (W1).
- Brak próby powiązania zagadnienia z praktyką pedagogiczną (U1, U2).
Ocena 3 (dst):
- Student wykonał zadanie w minimalnym stopniu.
- Wypowiedź zawiera ogólne informacje, częściowo poprawne, ale fragmentaryczne (W1).
- Powiązanie teorii z praktyką jest powierzchowne, przykłady są nieliczne (U1, U2).
- Brak refleksji nad budowaniem relacji zaufania (K2).
Ocena 3, 5 (dst +):
Student realizuje część efektów uczenia się na poziomie oceny 3,0 a część na poziomie oceny 4,0.
Ocena 4 (db):
- Student wykonał zadanie zgodnie z poleceniem.
- Treść jest poprawna merytorycznie i uporządkowana (W1, W2).
- Widoczne jest odniesienie teorii do praktyki pedagogicznej i wychowawczej (PU1, U2).
- Student przejawia odpowiedzialne podejście do problematyki społecznej i etycznej, rozumie znaczenie budowania relacji zaufania (K1, K2).
Ocena 4, 5 (dst +):
Student realizuje część efektów uczenia się na poziomie oceny 4,0 a część na poziomie oceny 5,0.
Ocena 5 (bdb):
- Student wykonał zadanie w sposób wyczerpujący i twórczy, odwołuje się do osobistych doświadczeń.
- Wypowiedź jest logiczna, pogłębiona, pokazuje rozumienie teorii i jej zastosowania (W1, W2, U1, U2).
- Student umiejętnie i refleksyjnie łączy teorię z praktyką pedagogiczną, wskazuje różne możliwości interpretacji i działania (U1, U2).
- Wypowiedź świadczy o gotowości do krytycznej oceny zastosowań psychologii społecznej i ich konsekwencji dla budowania relacji zaufania (K1, K_K2).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M.(1997,2006,2007,2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Wojciszke, B., Grzyb T. (2024). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Literatura uzupełniająca
Cialdini, R. B. (2024). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (lub wcześniejsze wydania)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: