Psychologia rozwoju człowieka WNP-PEZ-PSROW
Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki
Stadia rozwoju człowieka
Uwarunkowania rozwoju człowieka - koncepcje jedno i wieloczynnikowe
Rodzina jako środowisko wychowawcze dziecka
Wybrane teorie wyjaśniające rozwój psychoruchowy człowieka (m.in. teoria J. Piageta, L.S.Wygotskiego, J. Brunera, U. Bronfenrennera, A.Bandury)
Charakterystyka rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy w od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości.
Dziecko jako odbiorca i twórca sztuki
Etapy rozwoju rysunku dziecka
Zabawa i zabawki w rozwoju dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa
Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W07 zna i rozumie specyfikę rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz uwarunkowania jego rozwoju, edukacji i wychowania
NP2_U06 potrafi obserwować i rozpoznawać złożone sytuacje edukacyjne i wychowawcze oraz analizować zachowania dzieci i młodzieży w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej
NP2_K02 dostrzega znaczenie wiedzy psychologicznej dla pracy z człowiekiem od okresu dzieciństwa do dorosłości
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie się do egzaminu 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.
Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.
Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Link do zespołu w MS TEAMS (sobota 8.00-9.30) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab0GFtqPjJ9IUHA4Xt08fok0NTzEho4t9LkUSxa33v5w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4f55fe5-bed9-40f5-957c-cbc345075248&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zajęć) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: