Psychologia rozwoju człowieka WNP-PEZ-PSRCWCW
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat poszczególnych okresów rozwojowych (zwłaszcza okresu adolescencji oraz okresu dorosłości), poprzez prezentację najnowszych badań naukowych dotyczących różnych obszarów funkcjonowania człowieka w danym okresie życia. Student pozna jakie czynniki wpływają pozytywnie na rozwój jednostki, a jakie mogą doprowadzić do pogorszeni funkcjonowania jednostki. Dowie się jakie działania należy podejmować aby wspierać rozwój człowieka w okresie dorosłości, jakie działania podejmować na rzecz poprawy jakości życia osób w okresie późnej dorosłości, a także dowie się jakie czynniki są ważne z punktu widzenia przezwyciężania kryzysu tożsamości charakterystycznego dla etapu adolescencji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W07- student ma pogłębioną wiedzę na temat okresów rozwojowych, a także ma świadomość działań jakie należy podejmować, aby wspierać rozwój człowieka na poszczególnych etapach życia
NP2_U06 - student umie scharakteryzować najważniejsze zadania rozwojowe charakterystyczne dla okresu adolescencji i dorosłości, a także umie wskazać na konkretne działania ważne z punktu widzenia poprawy jakości życia człowieka na różnym etapie życia
NP2_K02 - student potrafi dobierać różne sposoby pracy, wsparcia rozwoju w zależności od fazy życia jednostki, potrafi patrzeć na jednostkę w sposób holistyczny
udział w wykładzie 8 h
przygotowanie prezentacji 4 h
aktywność podczas ćwiczeń 2 h
ECTS= 14/8 ~`1
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie zaprezentowanego podczas zajęć tematu (prezentacja) dotyczącego omawianych podczas ćwiczeń treści, które przedstawione zostaną studentom podczas pierwszego spotkania (przydział treści i terminów prezentacji); prezentacje dotyczyć będą omawianych okresów rozwojowych - adolescencja i okres dorosłości; aktywność podczas ćwiczeń
Student na ocenę
3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy; ma świadomość odpowiedzialności i rozwagi w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając zachodzące na przestrzeni życia zmiany rozwojowe
3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować; umie przy pomocy prowadzącego projektować oddziaływania edukacyjne z uwzględnieniem zachodzących zmian rozwojowych na poszczególnych etapach życia człowieka
4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach; ma świadomość odpowiedzialności w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka
4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia
5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia
Literatura
Literatura podstawowa
Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014
Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca
M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: