Psychologia rozwoju człowieka WNP-PEZ-PRC-W-NP
Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki
Stadia rozwoju człowieka
Uwarunkowania rozwoju człowieka - koncepcje jedno i wieloczynnikowe
Rodzina jako środowisko wychowawcze dziecka
Wybrane teorie wyjaśniające rozwój psychoruchowy człowieka (m.in. teoria J. Piageta, L.S.Wygotskiego, J. Brunera, U. Bronfenrennera, A.Bandury)
Charakterystyka rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy w od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości.
Dziecko jako odbiorca i twórca sztuki
Etapy rozwoju rysunku dziecka
Zabawa i zabawki w rozwoju dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa
Zaburzenia w rozwoju dzieci - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia)
Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla kierunku Pedagogika I stopnia:
NP1_W05 zna i rozumie pojęcia z obszaru psychologii rozwojowej, w tym koncepcje psychologiczne człowieka oraz uwarunkowania jego rozwoju w cyklu życia
NP1_U04 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i zawodowych
NP1_K02 jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań wspierających
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia niestacjonarne jednolite magisterskie:
PPW_W02, PPW_W06, PPW_U02, PPW_K01
PPW_W02 zna i rozumie historyczne i współczesne teorie oraz uwarunkowania rozwoju człowieka
PPW_W06 zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej
PPW_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole
PPW_K01 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie się do egzaminu 40h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
W przypadku osób które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej 2 terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.
Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.
Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.
Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Kod do zajęć w MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: