Praktyka asystencka WNP-PEZ-PRATZ2
Student w czasie trwania praktyki asystenckiej obserwuje zajęcia prowadzone dla jednostek ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz dla jednostek przejawiających zaburzenia zachowania (zajęcia terapeutyczne, profilaktyczne, psychoedukacyjne). Poznaje
zasady przeprowadzania diagnozy pedagogicznej, psychologicznej i logopedycznej oraz podstawowe narzędzia diagnostyczne. Zapoznaje się z procedurami diagnozowania zespołu orzekającego oraz zasadami wydawania opinii i orzeczeń.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna założenia organizacyjne oraz strukturę funkcjonowania instytucji.
Zna zakres zadań i obowiązków nauczycieli- terapeutów.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.
Zna założenia diagnostyczno- terapeutyczne podejmowanych w danej placówce działań oraz metody i narzędzia do pracy.
Ma wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce, w której odbywa praktykę.
Ma wiedzę w zakresie terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej.
Ma wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk pedagogicznych i wykorzystać ją na płaszczyźnie pomocy i terapii.
Posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki w której odbywa praktyki.
Student potrafi dokonać prawidłowego zapisu obserwacji zajęć terapeutycznych oraz sporządzić pisemną analizę i ocenę
Potrafi przeprowadzić obserwację aktywności uczniów oraz dokonać jej właściwej oceny.
Potrafi skrupulatnie obserwować i oceniać przebieg terapii pedagogicznej.
Umie ocenić przydatność konkretnych metod, technik, narzędzi wykorzystywanych w terapii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest świadomy nabytej wiedzy i chęci dalszego rozwoju.
Jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce.
Wykazuje umiejętności współpracy z nauczycielem- terapeutą- opiekunem praktyk w placówce.
Jest świadomy rzetelności w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie własnych obserwacji.
Kryteria oceniania
METODY I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
analiza dokumentów:
analiza arkusza obserwacji/ scenariusza zajęć
analiza arkusza ewaluacji praktyk
analiza Karty Kompetencji Praktykanta
- ocena opiekuna praktyk
- samoocena studenta
weryfikacja Dziennika Praktyk
rozmowa ze studentem
KRYTERIA OCENIANIA:
Na ocenę:
2- student nie nabył wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie obserwowania i analizy sytuacji edukacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
3- student ma ograniczoną wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie potrafi w pełni zintegrować jej zakresu w terapii pedagogicznej w związku z tym nie podejmuje pełnej współpracy z terapeutą (opiekunem);
3+ - student ma ograniczoną wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie potrafi w pełni zintegrować jej zakresu w terapii pedagogicznej ale jest świadomy swoich braków i stara się je uzupełniać nawiązując współpracę ze specjalistami (terapeutą- opiekunem);
4- student opanował dobrze wiedzę z zakresu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i umie zastosować ją w analizie obserwacji działań podejmowanych przez terapeutę, ma problem z oceną przebiegu terapii i metod w niej wykorzystanych;
4+- student opanował dobrze wiedzę z zakresu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i umie zastosować ją w analizie obserwacji działań podejmowanych przez terapeutę, prawidłowo ocenia przebieg terapii i metody w niej wykorzystywane;
5- student bardzo dobrze przyswoił wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie obserwowanych działań w terapii pedagogicznej;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: