Praktyka pedagogiczna WNP-PEZ-PRATER
Celem praktyki pedagogicznej jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności z zakresu planowania, prowadzenia i dokumentowania terapeutycznych zajęć indywidualnych i grupowych z pomocą opiekuna praktyk, a także współpraca z terapeutą, psychologiem, pedagogiem i logopedom.
Student podczas praktyki rozpoznaje indywidualne potrzeby edukacyjne podopiecznych, analizuje niepowodzenia szkolne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna założenia organizacyjne oraz strukturę funkcjonowania instytucji.
Zna zakres zadań i obowiązków nauczycieli- terapeutów.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.
Zna założenia diagnostyczno- terapeutyczne podejmowanych w danej placówce działań oraz metody i narzędzia do pracy.
Ma wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce, w której odbywa praktykę.
Ma wiedzę w zakresie terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej.
Ma wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk pedagogicznych i wykorzystać ją na płaszczyźnie pomocy i terapii.
Posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki w której odbywa praktyki.
Potrafi przeprowadzić obserwację aktywności uczniów wraz z dokonaniem jej analizy, w oparciu o diagnozę jednostkowych stanów rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego i emocjonalnego dziecka.
Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu dokonania prawidłowego zapisu obserwacji zajęć specjalistycznych oraz sporządzania pisemnej analizy i oceny zajęć w wybranych aspektach metodycznych.
Potrafi tworzyć programy terapeutyczne.
Potrafi dokonywać operacjonalizacji celów zajęć terapeutycznych, precyzować formy, metody, techniki, narzędzia pracy.
Potrafi w sposób twórczy i oryginalny organizować pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Potrafi dokonywać analizy, weryfikacji i modyfikacji działań terapeutycznych, które wykorzystuje w pracy z uczniem.
Potrafi tworzyć zindywidualizowane programy terapeutyczne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dostosowując formy, metody, techniki i narzędzia pracy.
Potrafi skrupulatnie obserwować i oceniać przebieg terapii oraz dokonywać analizy diagnozy pedagogicznej.
Umie ocenić przydatność konkretnych metod, technik, narzędzi wykorzystywanych w terapii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest świadomy nabytej wiedzy i chęci dalszego rozwoju.
Jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce.
Wykazuje umiejętności współpracy z nauczycielem- terapeutą- opiekunem praktyk w placówce.
Jest świadomy konieczności tworzenia zindywidualizowanych programów terapeutycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest świadomy rzetelności w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie własnych obserwacji i działań terapeutycznych.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA:
Na ocenę:
2- student nie nabył wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie obserwowania, diagnozy i analizy sytuacji edukacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych; nie potrafi poprowadzić przy pomocy specjalisty zajęć terapeutycznych
3- student ma ograniczoną wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie potrafi w pełni zintegrować jej zakresu w terapii pedagogicznej w związku z tym nie podejmuje pełnej współpracy z terapeutą (opiekunem); w sposób niekompletny dokonuje analizy diagnozy
3+ - student ma ograniczoną wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie potrafi w pełni zintegrować jej zakresu w terapii pedagogicznej ale jest świadomy swoich braków i stara się je uzupełniać nawiązując współpracę ze specjalistami (terapeutą- opiekunem); w sposób niekompletny dokonuje analizy diagnozy
4- student opanował dobrze wiedzę z zakresu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i umie zastosować ją w tworzeniu programów terapeutycznych, przy współpracy ze specjalistą dobiera metody, techniki i narzędzia do działań pomocowych, dokonuje prawidłowej analizy diagnozy przypadku
4+- student opanował dobrze wiedzę z zakresu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i umie zastosować ją w tworzeniu programów terapeutycznych, w większości przypadków samodzielnie dobiera metody, techniki i narzędzia do działań pomocowych, dokonuje prawidłowej analizy diagnozy przypadków
5- student bardzo dobrze przyswoił wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie obserwowanych i tworzonych działań w terapii pedagogicznej;
METODY I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
1.analiza dokumentów:
analiza scenariusza przeprowadzonych zajęć
analiza arkusza obserwacji
analiza arkusza ewaluacji praktyk
2.analiza Karty Kompetencji Praktykanta
- ocena opiekuna praktyk
- samoocena studenta
3.weryfikacja Dziennika Praktyk
4.analiza dodatkowych materiałów stworzonych przez studenta podczas praktyk
5.rozmowa ze studentem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: