Praktyka pedagogiczna WNP-PEZ-PRAPEP2
Po realizacji praktyki asystenckiej, studenci są zobowiązani do odbycia 50-godzinnej praktyki pedagogicznej. Obejmuje ona:
• 25 godzin praktyki w szkole,
• 25 godzin praktyki w przedszkolu.
Bloki praktyki pedagogicznej obejmują (tak samo w obu placówkach):
− 15 godzin samodzielne przeprowadzenie zajęć/lekcji,
− 5 godzin współpracy z pedagogiem/psychologiem/terapeutą/logopedą,
− 5 godzin praktyk - studium indywidualnego przypadku (obserwacja i diagnoza dziecka)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- charakteryzuje specyfikę pracy w przedszkolu i klasach 1-3 - na wszystkich płaszczyznach ( organizacyjnej, edukacyjnej i wychowawczej)
- student wymienia pojawiające się trudności w pracy pracy w przedszkolu i klasach 1-3
Umiejętności:
Student:
-planuje pracę edukacyjno - wychowawczą w przedszkolu i klasach 1-3
- prowadzi zajęcia w przedszkolu i klasach 1-3
Kompetencje społeczne:
- zdaje sobie sprawę z potrzeby ciągłego doskonalenia się, swojej osoby i swojego warsztatu metodycznego w pracy z dziećmi
PUNKTY ECTS:
50 godzin praktyki
50 godzin przygotowania się do zajęć
20 godzin: uzupełnienie dokumentacji praktyk
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi ds. praktyk kompletnej dokumentacji:
− karty praktykanta ( jednej wspólnej dla oby placówek)
− arkuszy zajęć, dokumentujących współpracę ze specjalistą/specjalistami (5 godzin) - dla każdej z placówek
− konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, (15 godzin) - dla każdej z placówek
− arkusz prezentujący zrealizowane studium indywidualnego przypadku - dla każdej z placówek (wg wzoru)
− innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowanych pomocy dydaktycznych, zdjęć dokumentujących realizację zajęć i efekty pracy, wykazów przeczytanej literatury, wykazów aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Ocena bdb: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz bardzo dobre, merytorycznie, dostosowane do potrzeb rozwojowych danej grupy wiekowej, wypełnione dokumenty praktyk
Ocena db/ db+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz dobre, merytorycznie, dostosowane do potrzeb rozwojowych danej grupy wiekowej, poprawny dobór treści i ich integracja;
Ocena dst/ dst+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz dokumentacja praktyk na dostatecznym poziomie merytorycznym, słabo dostosowanym do potrzeb rozwojowych danej grupy wiekowej, brak metod aktywizujących, wyraźnej integracji treści, powierzchownie i skrótowe itp.
Praktyki zawodowe
Studenci są zobowiązani do odbycia 50-godzinnej praktyki pedagogicznej. Obejmuje ona:
• 25 godzin praktyki w szkole,
• 25 godzin praktyki w przedszkolu.
Bloki praktyki pedagogicznej obejmują (tak samo w obu placówkach):
− 15 godzin samodzielne przeprowadzenie zajęć/lekcji,
− 5 godzin współpracy z pedagogiem/psychologiem/terapeutą/logopedą
− 5 godzin praktyk - studium indywidualnego przypadku (obserwacja i diagnoza dziecka)
Literatura
Literatura przydatna do prowadzenia zajęć:
- Bloomquist. M.L. (2011) Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków: UJ.
- Grudziewska A. red. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 1, Warszawa: Difin.
- Grudziewska A. red. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 2, Warszawa: Difin.
- Kozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa: Difin.
- Paszkiewicz A. (2017) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa: Difin
- Verfuerth M. (2001) Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych. Kielce: Jedność
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011
Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999
Natorff A, Wasiluk K, Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990
Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma: "Bliżej Przedszkola", "Wychowanie w przedszkolu", "Edukacja w Przedszkolu"
Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, Toruń
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: