Pedagogika nadziei WNP-PEZ-PN
Treści merytoryczne:
Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
Filozoficzno-antropologiczna interpretacja nadziei w perspektywie pedagogicznej; specyfika i motywy nadziei chrześcijańskiej; nadzieja w działaniu pedagogicznym. Problematyka wykładu obejmuje również kwestie związane z psychospołecznym wymiarem nadziei a także postawy pokrewne i przeciwne wobec nadziei.
Nadzieja w działaniu pedagogicznym: istota i sens wychowania w perspektywie nadziei; nadzieja w relacjach wychowawczych; edukacyjne miejsca nadziei; nadzieja w erze globalnych wyzwań.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu wykładu, odwołując się do przedstawionej literatury, potrafi opisać nadzieję jako źródło inspiracji pedagogicznych.
Umiejętności:
Potrafi określić miejsce nadziei w etosie nauczyciela-wychowawcy, w potencjale rozwojowym wychowanka.
Wskazuje na edukacyjne miejsca nadziei oraz przedstawić potrzebę tej kategorii pedagogicznej w erze globalnych wyzwań.
Kompetencje:
Student po ukończeniu wykładu, prezentuje wrażliwość na problemy edukacyjne, odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3
Literatura
Pieper J., Nadzieja a historia, Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax 1981; Kozielecki J., Psychologia nadziei, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2006; Murawska A., Edukacja jako troska o nadzieję człowieka, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2008; Chrobak S., Podstawy pedagogiki nadziei. Współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej, Warszawa, Wydawnictwo UKSW 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: