Psychologia kliniczna WNP-PEZ-PKLWCW
Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy:
1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny?
2 Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie
3 Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie
4. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD
5 Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy
6 Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania
7 Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: W05: Student ma wiedzę na temat etiologii, obrazu klinicznego i metod pracy z osobami doświadczającymi zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, depresyjne, hiperkenetyczne, zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju)
UMIEJĘTNOŚCI: U04: Student umie wskazać różnice pomiędzy różnymi zaburzeniami psychicznymi, diagnozować problem i dobrać odpowiednie metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE K02: Student potrafi wykorzystać zdobytą podczas ćwiczeń wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań pomocowych
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Czas na zapoznanie się z literaturą: 2 godz.
Przygotowanie prezentacji: 5 godz.
Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu 8 godz.
SUMA GODZIN 30 godzin
LICZBA ECTS 30 godz./15 godz. = 2
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
Aby student mógł podejść do kolokwium końcowego, musi spełnić dwa poniższe warunki:
- obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna 1 nieobecności w semestrze)
- przygotowanie prezentacji z wybranego tematu (w grupach) i ich prezentacja w trakcie zajęć
Ostateczna ocena z ćwiczeń obejmuje ocenę zdobytą podczas:
- kolokwium pisemne - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt
Skala:
91-100% - 5 (bdb)
81-90% - 4+ (db+)
71-80% - 4 (db)
61-70% - 3+ (dst+)
50-60% - 3 (dst)
0-49% - 2 (ndst)
Student na ocenę:
3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego
3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym
5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002
- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
- Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020
Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: