Praca z dzieckiem zdolnym WNP-PEZ-PDZ
Problematyka zajęć jest osnuta wokół tematyki zagadnień związanych z uczniem zdolnym (teorie uczenia się, nauczania, znane teorie dotyczące rozwoju). Przygotowują one studenta do pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym od zaplanowania, przygotowania po poradnictwo w zakresie poprawności metodycznej dotyczących przeprowadzenia zaplanowanych zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;
- ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z obszaru pedagogiki zdolności, korzystając z różnych źródeł;
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się
- rozpoznaje i wspierania uczniów zdolnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy z uczniem zdolnym, i współpracy ze specjalistami i instytucjami pozaszkolnymi w obszarze rozpoznawania i wspierania zdolności i uzdolnień dzieci.
OPIS ECTS:
Godziny kontaktowe – 8h
Przygotowanie do zajęć – 20h
Przygotowanie arkusza obserwacji - 8h
Przygotowanie konspektu zajęć – 8h
Zapoznanie się studenta z arkuszami obserwacji zdolności ucznia – 6h
8+20+8+8+6=50h/2 ECTS
Literatura
Gerig R., Zimbardo P., Psychologia i życie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012;
Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998;
Sękowski A., Osiągnięcia uczniów zdolnych, TN KUL, Lublin 2000;
Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012;
Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008;
Bowkett S., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa 2000;
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: