Projektowanie działalności technicznej i plastycznej w przedszkolu i klasach I-III WNP-PEZ-PDPL
Zajęcia poświęcone projektowaniu działalności plastycznej i technicznej w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej nakreślają cele, zadania i obszary tematyczne wyróżnione w edukacji plastycznej i technicznej. Poprzez dobór form, metod, technik i narzędzi pracy twórczej zajęcia konwersatoryjne mają za zadanie łączyć percepcję z kreacją, tak aby uwrażliwianie emocjonalne najmłodszych, pobudzanie ich zainteresowań artystycznych oraz kumulowanie i rozwijanie wiedzy i umiejętności technicznych, dawało coraz wyższe rezultaty twórcze, a także wyższy poziom wyobraźni, ekspresji twórczej oraz kultury plastycznej, technicznej, estetycznej.
Przedmiot realizuje zarówno elementy poznawcze, formalne plastyki i techniki, jak również elementy doświadczania ekspresji poprzez twórcze, wizualne działania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP2_02 - student ma wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej;
Umiejętności:
P_UP2_02 - student potrafi projektować działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, wykorzystując zintegrowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej;
P_UP2_06 - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej;
Kompetencje:
P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy edukacyjnej w zakresie plastyki i techniki.
50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w konwersatorium: 8h.
- przygotowanie do zajęć: 12h.
- przygotowanie projektu: 25h.
- konsultacje: 5h.
75h. [75 : 30(25)=3], 3ECTS
- udział w konwersatorium: 8h.
- przygotowanie do zajęć: 12h.
- przygotowanie projektu: 50h.
- konsultacje: 5h.
50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w konwersatorium: 8h.
- przygotowanie do zajęć: 5h.
- przygotowanie projektu: 32h.
- konsultacje: 5h.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP2_02 - student ma wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia treści, zadania i cele owej edukacji;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, zadania i cele owej edukacji;
- na ocenę 4 (db.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, metody, zadania i cele owej edukacji, odwołując się do literatury obowiązkowej jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, metody, zadania i cele owej edukacji, odwołując się do literatury obowiązkowej jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, metody, zadania i cele owej edukacji, odwołując się do literatury obowiązkowej jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań; prowadzi dyskusje konstruując wnioski.
Umiejętności:
P_UP2_02 - student potrafi projektować działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, wykorzystując zintegrowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi projektować ogólne działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, przy niskim poziomie aktywności własnej, wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi projektować ogólne działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej, wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi projektować ogólne i szczegółowe działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej, wykorzystując szczegółową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej - korzysta z różnorodnych, samodzielnie wyszukanych i adekwatnie dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi konstruować różnorodne a zarazem ciekawe i interesujące projekty zajęć plastyczno-technicznych (według autorskich pomysłów) przy wysokim poziomie aktywności własnej, dostosowując je do wieku, możliwości i potrzeb grupy docelowej; umiejętnie wykorzystuje szczegółową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej -
korzysta z różnorodnych, samodzielnie wyszukanych i adekwatnie dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi konstruować różnorodne a zarazem ciekawe i interesujące projekty zajęć plastyczno-technicznych (według autorskich pomysłów) przy wysokim poziomie aktywności własnej, dostosowując je do wieku, możliwości i potrzeb grupy docelowej; umiejętnie wykorzystuje szczegółową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej -
korzysta z różnorodnych, samodzielnie wyszukanych i adekwatnie dobranych źródeł naukowych; dokonuje ewaluacji swoich działań.
P_UP2_06 - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy niskim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; metody, techniki i narzędzia pracy, o których mowa potrafi dostosować do wieku, potrzeb i możliwości dziecka;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi dobierać, łączyć i wdrażać w praktykę metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; metody, techniki i narzędzia pracy, o których mowa potrafi dostosować do wieku, potrzeb i możliwości dziecka;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi dobierać, łączyć i wdrażać w praktykę metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; metody, techniki i narzędzia pracy, o których mowa potrafi dostosować do wieku, potrzeb i możliwości dziecka; wprowadza modyfikacje zastosowanych metod, technik i narzędzi pracy.
Kompetencje:
P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy edukacyjnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 4 (db) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; samodzielnie inicjuje powyższe działania;
- na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i bardzo wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; samodzielnie inicjuje powyższe działania, będąc świadomym ich edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych walorów.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest jedna nieobecność; kolejna skutkuje niezaliczeniem przedmiotu;
2. przygotowanie projektu zajęć plastyczno-technicznych i jego realizacja;
3. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć; brak materiałów plastyczno-technicznych skutkuje brakiem udziału w zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Daszyńska M.: "Papieroplastyka", WSiP, Warszawa 1994;
2. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976;
3. Jędrzejowska E.: "Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym", UO, Opole 2014;
4. Llimós Plomer A.: "Glina", Jedność, Kielce 2006;
5. Marcinkowska K.: "Wydzieranki, wycinanki", WSiP, Warszawa 1993;
6. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995;
7. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969;
Literatura uzupełniająca:
1. Jabłońska A.: "Zabawy plastyczne", Świat Książki, Warszawa 2000;
2. Lewicka J.: "100 technik plastycznych", Nasza Księgarnia, Warszawa 1967.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: