Praktyka dyplomowa WNP-PEZ-PDEP
Podstawowym założeniem praktyki pedagogicznej jest umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:
1. przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
2.krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;
3.nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;
4.pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w przedszkolu i klasach I-III.
5. wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;
6. koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych w przedszkolu i szkole (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki.
7. rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;
8.poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;
9. dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktyczno-wychowawczych instytucji;
10.rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
Wiedzy:
W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę
W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki
W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce
W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki
Umiejętności:
U_01 - posiada umiejętność prowadzenia zajęć dydaktycznych i specjalistycznych
U_02 - potrafi zaplanować plan pracy
U_04 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów i trudności szkolnych uczniów
U_05 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej
Kompetencji:
K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem
K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć
K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci
K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 60
przygotowanie do zajęć:- 50
przygotowanie dokumentacji praktyk: - 5
Łączna liczba godzin: 115 (=4 ECTS)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk:
- karty praktykanta,
- dziennika praktyk,
- arkuszy obserwacji zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,
- kart kompetencji praktykanta,
- innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Weryfikacja EK:
- na ocenę 2 (nast..): nie potrafi zaprezentować wyników swoich działań;
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie prezentuje „suchą” dokumentację praktyk, bez umiejętności jej analizy;
- na ocenę 4 (db.): efektywnie prezentuje wyniki swojej pracy, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusje osiągniętych wyników;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować osiągnięte wyniki a także proponować modyfikacje w działalności dydaktyczno-wychowawczej
Praktyki zawodowe
Przed przystąpienia do odbywania praktyk należy zapoznać się z Regulaminem Praktyk WNP UKSW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: