Patologie społeczne WNP-PEZ-PASW
Celem wykładów z przedmiotu „Patologii społecznej” jest ukazanie możliwie szerokiego spektrum ludzkich zachowań dewiacyjnych (negatywnych i pozytywnych), ilustrujących jakość i dwoistość natury ludzkiej. Wykłady są prowadzone z perspektywy personalistycznej, zorientowanej na analizę mechanizmów degradujących i wzbogacających osobę jak i wspólnotę. Treścią wykładu są również inne podejścia ujawniające przyczynowość patologii w kontekstach społeczno-kulturowych i psychospołecznych. W oparciu o klasyczne teorie socjologiczne i psychologiczne tłumaczące zjawiska anomii oraz postaw i zachowań człowieka w grupie, analizowane są również bieżące wydarzenia społeczno-polityczne o znamionach patologii. Takie podejście umożliwia bardziej aktywny udział studentów, zgłaszających własne doświadczenia i towarzyszące im dylematy życiowe. Spośród gamy zachowań dewiacyjnych wybrano te, których z pewnym prawdopodobieństwem doświadczyć można w środowiskach akademickich jak i w drodze kariery pedagoga szkolnego i pedagoga ulicy. Na tej podstawie, wybrano do analiz między innymi zjawiska: stereotypizacji i uprzedzeń, rozproszonej odpowiedzialności jak i agresji dzieci i młodzieży, terroryzmu, samobójstw, wykluczenia społecznego (mobbing, bezdomność, dzieci ulicy) oraz patologie seksualne, z uwzględnieniem pedofilii. Na zajęciach będą poruszane treści, które mogą wywoływać dyskomfort psychiczny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP1_W15 - Student omawia typowe zachowania podopiecznych placówek wychowawczo-opiekuńczych i resocjalizacyjnych. Opisuje ich zróżnicowane potrzeby w zależności od rodzaju procesu kształcenia, któremu podlegają.
NP1_W29 - Student wykazuje się wiedzą na temat form, objawów i przyczyn nieprzystosowania społecznego oraz zachowań ryzykownych.
NP1_U21 - Student organizuje miejsce współpracy z niedostosowanym społecznie podopiecznym. Dobiera odpowiednie środki wspomagające proces jego wychowania i adaptacji społecznej, adekwatnie do jego poziomu rozwojowego. Potrafi prowadzić zajęcia o charakterze profilaktycznym.
Student dąży do efektywnego pedagogicznie oddziaływania na swoich podopiecznych, adekwatnie do ich potrzeb. Reaguje na sytuacje niebezpieczne, nietypowe, wykazując się przy tym elastycznością myślenia i działania.
Kryteria oceniania
Głównym kryterium oceny jest aktywność własna studentów na zajęciach w formie włączania się w dyskurs akademicki, w formie dialogu wewnętrznego i rozmów z innymi. Studenci oceniani są na podstawie toczonych rozważań, sporów (w tym sporów z wykładowcą), wątpliwości, ujawnianych refleksji i zreflektowań.
Formą zaliczenia przedmiotu jest indywidualna rozmowa z wykładowcą podczas sesji egzaminacyjnej, na tematy poruszone podczas zajęć i rozwinięte w trybie samokształcenia studenta.
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje student, w przypadku:
1) ponad 3 krotnej nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach
2) braku merytorycznej odpowiedzi na wylosowane zagadnienie podczas ustnego zaliczenia przedmiotu w sesji egzaminacyjnej.
Literatura
Literatura i materiały podstawowe:
I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, 2023
M. Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Mando, 2024
M. F. Hirigoyen, Molestowanie moralne, W Drodze, 2002
M. Paluch, Słownik wyrazów ratujących życie. Kraków, 2023
A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa, 2005
reż. T. Phillips, s. Silver, Joker, dramat kryminalny, główna rola: Joaquin Phoenix Kanada/USA, 2019
Literatura uzupełniające:
S. Kozak, Patologie dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa, 2007
E. Bielicki, Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz, 2005
H. Hesse, Wilk stepowy, Media Rodzina, 2016
H. D. Thoreau, Walden, czyli życie w lesie, Rebis, 2018
|
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura i materiały podstawowe: I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, 2023 M. Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Mando, 2024 M. F. Hirigoyen, Molestowanie moralne, W Drodze, 2002 M. Paluch (red.). Słownik wyrazów ratujących życie, 2023 A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa, 2005 reż. T. Phillips, s. Silver, Joker, dramat kryminalny, główna rola: Joaquin Phoenix Kanada/USA, 2019 Literatura uzupełniające: S. Kozak, Patologie dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa, 2007 E. Bielicki, Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz, 2005 H. Hesse, Wilk stepowy, Media Rodzina, 2016 H. D. Thoreau, Walden, czyli życie w lesie, Rebis, 2018 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: