Praktyka pedagogiczna WNP-PEZ-PASPEDEP
W trakcie trwania 4 semestru studenci są zobowiązani do odbycia 90 godzinnej praktyki nauczycielskiej. Obejmuje ona:
45 godzin praktyki w szkole
45 godzin praktyki w przedszkolu.
Warunkiem zaliczenia praktyk nauczycielskich jest, aby jedna z placówek (przedszkole lub szkoła) miała charakter integracyjny.
Każda z tych praktyk obejmuje:
5 godzin obserwacji,
20 godzin samodzielne przeprowadzenie zajęć/lekcji,
15 godzin współpracy z pedagogiem/psychologiem/terapeutą/logopedą,
5 godzin praktyk, poświęconych na realizację dodatkowych zadań wynikających z potrzeb placówki (np. udział w: szkolnych lub przedszkolnych imprezach, zebraniach z rodzicami, w radzie pedagogicznej. Możliwa jest też współpraca z instytucjami związanymi z placówką, obserwacja ucznia, którego diagnozę opracuje praktykant, samodzielnie poprowadzone zajęcia, przeprowadzenie badań do pracy licencjackiej, itp.).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
- charakteryzuje specyfikę pracy w przedszkolu i klasach 1-3 - na wszystkich płaszczyznach ( organizacyjnej, edukacyjnej i wychowawczej)
- student wymienia pojawiające się trudności w pracy pracy w przedszkolu i klasach 1-3
Umiejętności:
Student:
-planuje pracę edukacyjno - wychowawczą w przedszkolu i klasach 1-3
- prowadzi zajęcia w przedszkolu i klasach 1-3
Kompetencje społeczne:
- zdaje sobie sprawę z potrzeby ciągłego doskonalenia się, swojej osoby i swojego warsztatu metodycznego w pracy z dziećmi
PUNKTY ECTS:
5 ECTS:
90 godzin praktyki
50 godzin przygotowania się do zajęć
20 godzin: uzupełnienie dokumentacji praktykyk
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach:
zaświadczenia o odbyciu praktyki,
wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,
wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji,
oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich,
wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych lekcji/zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,
konspektów z przeprowadzonych zajęć/lekcji, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,
innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp., arkusza ewaluacji praktyk.
Ocena bdb:
- spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione konspekty zajęć ze wszystkich przeprowadzonych zajęć + +min. 5 arkuszy z obserwacji ze specjalistą + min. 2 arkusze obserwacji - z każdej z placówek
Ocena db/ db+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione konspekty zajęć z min. 10 przeprowadzonych zajęć + +min. 5 arkuszy z obserwacji ze specjalistą + min. 2 arkusze obserwacji - z każdej z placówek
Ocena dst/ dst+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione konspekty zajęć z min. 8 przeprowadzonych zajęć + +min. 5 arkuszy z obserwacji ze specjalistą + min. 2 arkusze obserwacji - z każdej z placówek
Literatura
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011
Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999
Natorff A, Wasiluk K, Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990
Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma: "Bliżej Przedszkola", "Wychowanie w przedszkolu", "Edukacja w Przedszkolu"
Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, Toruń 20
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: