Praktyka asystencka WNP-PEZ-PAPRES
Praktyka asystencka odbywa się na pierwszym semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, w tym:
- 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej np.: placówki wsparcia dziennego; domy dziecka; świetlice szkolne, środowiskowe, ogniska wychowawcze; domy samotnej matki, pomocy społecznej; bursy; internaty; itp.
- 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej, np: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.
Pierwsze 5 godzin na obu rodzajach praktyk poświęcone jest zapoznaniu się z organizacją placówki i niezbędną dokumentacją
Kolejne 15 godzin na obu rodzajach praktyk realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce. Ostatnie 5 godzin na obu rodzajach praktyk polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.
Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
Wiedzy:
W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę;
W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki;
W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
Umiejętności:
U_01 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
U_02 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
U_03 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
U_04 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
U_05 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej;
Kompetencji:
K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć;
K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Opis ECTS:
Godziny na organizację praktyk: 5
Realizacja godzin praktyk: 50
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 15 godz
Wypełnienie niezbędnych dokumentów: 10 godzin
Suma ECTS: 90 godz / 30 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk:
- karty praktykanta,
- dziennika praktyk,
- arkuszy obserwacji zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,
- kart kompetencji praktykanta,
- innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Praktyki zawodowe
Przed przystąpienia do odbywania praktyk należy zapoznać się z Regulaminem Praktyk WNP UKSW.
Literatura
Literatura uzupełniająca przydatna do prowadzenia zajęć:
- Bloomquist. M.L. (2011) Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków: UJ.
- Grudziewska A. red. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 1, Warszawa: Difin.
- Grudziewska A. red. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 2, Warszawa: Difin.
- Kozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa: Difin.
- Paszkiewicz A. (2017) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa: Difin
- Verfuerth M. (2001) Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych. Kielce: Jedność
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: