Organizacja i zarządzanie w działalności opiekuńczo-wychowawczej i społecznej WNP-PEZ-OIZ
Pojęcie planowania, programowania i zarządzania. Kategorie treściowe planu. Źródła treściowe organizowania i planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej i społecznej. Tok planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej w skali placówki. Zasady organizacji i planowania pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. Struktura pozioma planu rocznego. Planowanie a treść i poziom pracy.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1. Student ma wiedzę na temat miejsca organizacji i zarządzania w edukacji (placówkach opiekuńczo – wychowawczych) w systemie nauk społecznych. Student zna zagadnienie zarządzania systemem edukacji oraz problem zarządzania placówką opiekuńczo – wychowawczą jako organizacją społeczną;
Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice zarządzania; posiada wiedzę w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze profesjonalnego promowania walorów własnej placówki i jej osiągnięć;
Umiejętności:
Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi kierować zespołem pracowników (podział zadań, nadzór nad ich wykonaniem); potrafi tworzyć atmosferę sprzyjającą emocjonalnemu związaniu się (identyfikowaniu) wychowawców i innych pracowników z placówką;
Ek 4. Student potrafi tworzyć i realizować autorską koncepcję działalności placówki, obejmującą całokształt podejmowanych działań, zarówno pedagogicznych, jak i administracyjnych oraz gospodarczych; potrafi indywidualizować działania wobec poszczególnych pracowników i budować atmosferę stymulującą innowacyjne postawy wychowawców;
Kompetencje:
Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego współdziałania z władzami oświatowymi i samorządowymi oraz posiada zdolność nawiązywania kontaktów i współpracy z podmiotami środowiska lokalnego;
Kryteria oceniania
Ek 1. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących oraz wiedzę z zakresu zarządzania;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej, uporządkowanej wiedzy o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna kategorie teorie treściowe planu oraz źródła treściowe planu;
- na ocenę 5 (bdb.) Student ma gruntowną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna kategorie teorie treściowe planu oraz źródła treściowe planu, w oparciu o literaturę przedmiotu opisuje zasady planowania działalności opiekuńczo – wychowawczej uwzględniając specyfikę placówki;
Ek 2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej, uporządkowanej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej;
- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej;
- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych;
- na ocenę 5 (bdb.) Student ma ugruntowaną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, z wykorzystaniem określonych metod samodzielnie dokonuje ewaluacji procesu planowania i organizacji pracy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych;
Umiejętności:
Ek 3. Student posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada w stopniu podstawowym umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna;
- na ocenę 3 (dst.) Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna;
- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębione umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna, potrafi posłużyć się złożonymi metodami w planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada gruntowne umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna, potrafi posłużyć się złożonymi metodami w planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, samodzielnie przeprowadza proces planowania i organizacji pracy w określonej placówce opiekuńczo – wychowawczej;
Ek 4. Student posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowych umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej;
- na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawowe umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej;
- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębione umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej, efektywnie planuje i szczegółowo organizuje oraz w pełni przeprowadza zajęcia opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą;
- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada gruntowne umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej, efektywnie planuje i szczegółowo organizuje oraz w pełni przeprowadza zajęcia opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą dobierając zróżnicowane formy pracy, prezentuje wyniki pracy i formułuje wnioski;
Kompetencje:
Ek 5. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie przygotowuje się w sposób profesjonalny i rzetelny do swojej pracy, nie projektuje i nie wykonuje określonych działań pedagogicznych;
- na ocenę 3 (dst.) Student przygotowuje się w sposób profesjonalny i rzetelny do swojej pracy, projektuje i wykonuje określone działania pedagogiczne;
- na ocenę 4 (db.) Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- na ocenę 5 (bdb.) Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację w pracy zespołowej;
Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.
Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz.
Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
EGZAMIN PISEMNY:
UDZIAŁ W DYSKUSJI:
Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym.
Skala punktowa:
37-40 pkt: ocena 5
33-36 pkt: ocena 4,5
28-32 pkt: ocena 4,0
25-27 pkt: ocena 3,5
24-20 pkt: ocena 3,0
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Ricky Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2004.
J. Pielachowski, Organizacja i zarządzania oświatą i szkołą, Poznań 2000.
M. Jaworska – Witkowska, L. Witkowski (red.), Pedagogika i zarządzanie edukacją i rozwojem w perspektywie troski o uniwersytet i kulturę humanistyczną, Toruń 2010.
Literatura uzupełniająca: J. Fazlagić-Amir, Zarządzanie wiedzą w szkole, Warszawa 2007.
J. Radziewicz, O planowaniu pracy wychowawczej, Warszawa 1989.
K. Janasz (red.), Zarządzanie strategiczne: koncepcje, metody, strategie, Warszawa 2010.M. Armstrong, Strategie zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: