Narzędzia diagnozy, kwalifikacji i kompetencji pracownika WNP-PEZ-NDK
Zakres tematów:
1.Kwalifikacje i kompetencje zawodowe - wynik kształcenia zawodowego oraz nabywanego doświadczenia. Wyjaśnienie podstawowych pojęć;
2.Struktury kwalifikacji i ich przydatność ze względu na rodzaj oraz miejsce kształtowania. Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach a diagnoza kwalifikacji i kompetencji;
3.Diagnostyka w doradztwie zawodowym. Przykładowe metody i techniki diagnostyczne: testy, inwentarze, kwestionariusze; techniki sondażowe, plastyczne, projekcyjne; rozpoznawanie wartości, celów, priorytetów;
4.Źródła oraz formy rozwoju kompetencji współczesnego pracownika (uczenie się formalne, uczenie się w miejscu pracy, coaching, mentoring);
5.Zagadnienie pomiaru kompetencji: charakterystyka wybranych metod i narzędzi oceny - skale obserwacyjne, testy kompetencji, obserwacja uczestnicząca, ocena 360 stopni. Bilans kompetencji jako metoda zarządzania pracownikami poprzez wykorzystanie ich potencjału.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego;
Student potrafi wybrać i realizować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu przygotowania klienta do przechodzenia między kolejnymi etapami kariery edukacyjno - zawodowej oraz poprawnie wybrać strategie działania, które powinny być stosowane w placówkach edukacyjnych;
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego;
Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania i współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia.
Kryteria oceniania
Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych.
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów
- Prace domowe (P_WD2_01, P_KD2_02)
- Projekt studencki grupowy (P_UD2_02, P_UD2_05)
- Aktywny udział w zajęciach, debata (P_KD2_03, P_UD2_06)
Literatura
1. Baraniak B., Metody badania pracy, Warszawa 2009
2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006
2. Kwiatkowski S. M., Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, Warszawa 2001
3. Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 2001
4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: