Metodyka współpracy pedagoga z rodzicami i nauczycielami WNP-PEZ-MWPR
Praca pedagoga szkolnego łączy w sobie interesy uczniów, nauczycieli, dyrekcji i rodziców. Sam pedagog ma również swoją osobistą wizję pracy i potrzebę spełnienia zawodowego. W praktyce przedszkolnej i szkolnej znajdzie się na styku różnych rzeczywistości z koniecznością ich powiązania. Kompetencje społeczne są tu niezwykle wymagane, jak również skłonność do prowadzenia mediacji. W tym kontekście, świadomość pedagoga opiera się również na wiedzy dotyczącej mechanizmów rządzących ludzką podświadomością i z tym związanych mechanizmów obronnych, lękowych, racjonalizacji i racjonalności, jakie mogą pojawiać się na styku łączenia różnych podmiotów i ich zachowania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student definiuje własnymi słowami podstawowe terminy i pojęcia z obszaru relacji intra i interpersonalnej,
2) Wyróżnia cechy charakterystyczne personalizmu, jako nurtu filozoficznego mogącego wyjaśnić zawiłe zależności w relacjach wewnątrz ludzkich i międzyludzkich
3) Odnajduje we własnym doświadczeniu pracy z innymi osobami momenty wzbogacające i deprecjonujące osobowość człowieka.
4) Przeprowadza cześć zajęć eksponując wybrany problem współpracy międzyludzkiej i próbę jego rozwiązania.
Kryteria oceniania
Ocena efektów kształcenia od nr: 1 do 4 zależna jest od poziomu zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zdefiniować własnymi słowami podstawowych terminów teoretycznych;
- na ocenę 3 (dst.): własnymi słowami, poprawnie definiuje do 3 terminów i pojęć teoretycznych;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje większość poznanych pojęć, potrafi je ze sobą powiązać, znajdując w nich kluczowe zależności;
- na ocenę 5 (bdb.): definiuje zaproponowane w trakcie zajęć terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na wielu poziomach wzajemnych powiązań i zależności. Podchodzi to tematu interdyscyplinarnie wskazując różne przyczyny analizowanego zjawiska i jego społeczne konsekwencje. Wykazuje własną inicjatywę do podejmowania akademickiego dyskursu.
Literatura
Grzelak, Sz., Dziki Ojciec, Poznań, 2015
Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021
Hajnicz, W., Konieczna, A. (2018). Proces włączenia się dziecka do grupy o sformalizowanych regułach funkcjonowania. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Konieczna, A., Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa, 2009
Starnawski, W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa, 2020
E. Czerwińska-Klemke, Rodzic w przedszkolu, wyd. Raabe, 2012
A. Ogonowska, Komunikacja i porozumienie Sztuka bycia razem tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów, WE, 2015
J. Andrzejewska, Teoria i praktyka kształcenia: w dialogu i perspektywie, Trans Humana, 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: