Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie WNP-PEZ-MPRNIN
Ćwiczenia poświęcone są różnorodnym rozwiązaniom merytoryczno-metodycznym w procesie rewalidacji. Pozwalają na swobodę w zakresie doboru ćwiczeń, zadań, metod i form pracy rewalidacyjnej z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku i o różnym stopniu niepełnosprawności. Zajęcia ćwiczeniowe poruszają tematykę metod wspierania rozwoju jednostki poprzez system ćwiczeń ruchowych, poprzez oddziaływania polisensoryczne oraz poprzez świadomość ciała, kontakt i komunikację.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań z zakresu pedagogiki rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
P_WP1_04 - student ma wiedzę na temat wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej.
Umiejętności:
P_UP1_03 - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując kompletne narzędzie pracy rewalidacyjnej.
Kompetencje społeczne:
P_KP1_01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej.
75h. [75 : 30(25)=3], 3ECTS
- udział w ćwiczeniach: 8h.
- zaprojektowanie i skonstruowanie narzędzia do pracy rewalidacyjnej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną: 55h.
- samodzielna lektura: 12h.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań z zakresu pedagogiki rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i samodzielnie wybranej literatury;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Przeprowadza konstruktywną analizę na podstawie literatury i przykładów z praktyki pedagogicznej.
P_WP1_04 - student ma wiedzę na temat wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat organicznego, psychologicznego i społecznego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej. Ma wiedzę na temat poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej. Odwołuje się do wskazanej literatury.
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat organicznego, psychologicznego i społecznego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej. Ma wiedzę na temat poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej. Odwołuje się do wskazanej i wybranej literatury.
- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i wybranej literatury;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i wybranej literatury oraz do praktyki pedagogicznej;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Przeprowadza konstruktywną ich analizę na podstawie literatury, innych źródeł naukowych oraz przykładów z praktyki pedagogicznej.
Umiejętności:
P_UP1_03 - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując kompletne narzędzie pracy rewalidacyjnej.
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując kompletne narzędzie pracy rewalidacyjnej.
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując kompletne i rzetelne narzędzie pracy rewalidacyjnej.
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując i prezentując kompletne i rzetelne narzędzie pracy rewalidacyjnej.
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując i prezentując kompletne i rzetelne narzędzie pracy rewalidacyjnej. Ponadto, potrafi je modyfikować uwzględniając możliwości i ograniczenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi przygotować zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z podstawą programową kształcenia specjalnego - konstruując i prezentując kompletne, rzetelne i oryginalne narzędzie pracy rewalidacyjnej. Ponadto, potrafi je modyfikować uwzględniając możliwości i ograniczenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Konstruuje wnioski.
Kompetencje społeczne:
P_KP1_01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej;
- na ocenę 3 (dst.) - student dostrzega potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej;
- na ocenę 4 (db.) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych. Buduje życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym;
Na ocenę końcową składają się:
1. obowiązkowa obecność na zajęciach;
2. przygotowanie i prezentacja autorskiego narzędzia do pracy rewalidacyjnej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Chrzanowska I.: "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015.
2. Kielin J.: "Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim", GWP, Gdańsk 1999.
3. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010.
4. Wyczesany J.: "Pedagogika upośledzonych umysłowo", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Doroszewska J.: "Pedagogika specjalna", Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 1989.
2. Kaczmarek B. B. (red.): "Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008.
3. Kirejczyk K. (red.): "Upośledzenie umysłowe - pedagogika", PWN, Warszawa 1981.
4. Kościelak R.: "Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo", PWN, Warszawa 1989.
5. Krause A.: "Integracyjne złudzenie ponowoczesności - sytuacja ludzi niepełnosprawnych", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: