Metodyka pracy resocjalizacyjnej - ćwiczenia WNP-PEZ-MPRESCW-LAD
Treści merytoryczne:
Współczesne tendencje i kierunki w metodyce pracy resocjalizacyjnej.
Pozazakładowe formy oddziaływania resocjalizacyjnego na nieletnich.
Analiza i dobór właściwych form zajęć w procesie resocjalizacji jednostek niedostosowanych społecznie. Funkcja nagrody i kary w resocjalizacji jednostki niedostosowanej społecznie.
Znaczenie autorytetu i osobistego przykładu pedagoga w procesie resocjalizacji.
Charakterystyka instytucji resocjalizujących: zakład karny, zakład poprawczy, policyjna izba dziecka, areszt śledczy, schronisko dla nieletnich.
Metody i formy pracy kuratora sądowego z podopiecznymi. Metody stosowane w resocjalizacji: metoda psychodramy, kontraktu, twórczej resocjalizacji.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o istocie, celach i prawidłowościach procesu wychowania resocjalizacyjnego w instytucjach i placówkach wychowawczych, poprawczych, zakładach karnych i w środowisku otwartym; Egzamin ustny P_WR_01
P_WR_04
K_U02
Znajomość teoretycznych podstaw dotyczących zasad wychowania resocjalizacyjnego i prezentacja uporządkowanej wiedzy w zakresie stosowania różnorodnych metod pracy resocjalizacyjnej w środowisku zamkniętym i otwartym Egzamin ustny P_WR1_08
P_WR1_05
K_U01
Znajomość narzędzi diagnostycznych pozwalających na przeprowadzenie diagnozy resocjalizacyjnej Egzamin ustny K_U03
Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią w zakresie metodyki pracy resocjalizacyjnej a praktycznym jej wykorzystaniem. Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania nieprzystosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod wychowawczo-resocjalizacyjnych. Kolokwium P_UR1_02
P_UR1_03
K_U06
K_U04
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania sytuacji problemowych dzieci i młodzieży. Kolokwium P_UR1_04
K_U10
K_U09
Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania nieprzystosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod wychowawczo-resocjalizacyjnych. Weryfikacja w praktycznym działaniu P_UR1_05
P_UR1_09
K_U12
K_U11
Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga resocjalizacyjnego. Kreatywny i aktywny w pracy resocjalizacyjnej. Obserwacja P_KR1_04
K_K02
K_K03
Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu problemów wychowanka nieprzystosowanego społecznie Obserwacja w działaniu praktycznym P_KR1_01
K_K05
Student prezentuje postawę zaangażowania, empatii i kreatywności wnikliwie analizując sytuację osoby nieprzystosowanej społecznie, podejmując działania zmierzające do udzielenia wszechstronnej pomocy. Obserwacja w działaniu praktycznym P_KR1_08
K_K07
K_K08
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie prezentacji na zajęcia
Egzamin ustny - sesja egzaminacyjna
Literatura
1.Bałandynowicz A. (2002). Probacja. System sprawiedliwego karania. Warszawa, Kodeks
2.Bandura A.,Walters R.H.,(1968), Agresja w okresie dorastania, Warszawa, PWN.
3.Bielecka E.,(red.),(2007), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Białystok, Wyd. Trans Humana.
4. Fidelus A.,(red.), (2009), W stronę readaptacji społecznej, Piotrków Tryb., NWP.
5.Górski S. (1985). Metodyka resocjalizacji. Warszawa, IWZZ.
6.Konopczyński M. (1996). Twórcza resocjalizacja. Warszawa, PWN
7. Machel H.(2001). Psychospołeczne uwarunkowania pracy resocjalizacyjnej personelu więziennego, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
8. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk, Wydawnictwo Arche
9.Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa, Wyd. Akademickie „ŻAK”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: