Metodyka pracy pedagoga szkolnego WNP-PEZ-MPPSC
Treści merytoryczne:
W czasie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia: Podstawy prawne i założenia programowe pracy pedagoga w szkole; Rola i zadania pedagoga w szkole; Diagnoza środowiska szkolnego / potrzeby , obszary wsparcia/; Współpraca pedagoga z gronem pedagogicznym ;Współpraca z instytucjami środowiska lokalnego Przygotowanie planu pracy pedagoga w szkole; Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej; Stosowanie różnorodnych form i metod pracy z dziećmi i z młodzieżą – przygotowanie scenariuszy zajęć ; Rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży; Pedagog szkolny i rodzice. Problemy wychowawcze dzieci i młodzieży w szkole.
Współpraca pedagoga z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
Metody oceny:
Ćwiczenia praktyczne, ocenianie ciągłe.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, prezentacji 30
Kryteria oceniania
Studium przypadku (studium przykładowe) - celem będzie rozpoznanie problemu i propozycje rozwiązania
Literatura
Jundziłł I., (1980), Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa
Zierkiewicz E., (1988), Rola pedagoga szkolnego z punktu widzenia pedagogiki krytycznej, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 3, s.21-26
Dzikomska-Kucharz A., (2003), Pedagog w szkole, Edukacja i Dialog, nr 1, s.24-31
Wojciechowski M., (1995), Pedagog szkolny, Remedium, nr 11, s. 10-11
Wojciechowski M., (1995), Pedagog szkolny, Remedium, nr 12, s. 28
Sałasiński M., Badziukiewicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa
Zawiślak A., (2000), Pedagog szkolny wobec nowych zadań edukacyjnych (w:) Optymalizacja sytuacji szkolnej uczniów, pod red. J. Jakóbowskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: