Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych WNP-PEZ-MKSPE
Student rozróżnia precyzyjnie pojęcia korekcja, kompensacja. Potrafi zaplanować, przygotować i przeprowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z uwzględnieniem konkretnych zaburzeń parcjalnych dziecka. Dobór i wskazanie odpowiednich metod pracy. Analiza przykładowych i próba tworzenia autorskich programów korekcyjno-kompensacyjnych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
Student definiuje i wyjaśnia terminologię fachową. Diagnozuje i poprawnie formułuje zadania do pracy korekcyjno-kompensacyjne, stosownie do występujących deficytów lub zaburzeń; monitoruje efekty pracy terapeutycznej i w razie potrzeby dokonuje bieżącej korekty.
Umiejętności
Planuje i proponuje optymalne działania korekcyjno-kompensacyjne, z uwzględnieniem najbardziej skutecznych metod. Wprowadza do realizacji wnioski wynikające z najnowszych osiągnięć w metodachb i formach zajęć.
Kompetencje
Postrzega relacje między dobranymi metodami, a efektami działań terapeutycznych. Jest otwarty i zorientowany na bieżące zmiany i treści bieżące w publikacjach zwartych i artykułach.
Kryteria oceniania
Na ocenę zaliczeniaowa składają się: obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie indywidualnych i grupowych zadań, zgodnie z poczynionymi ustraleniami. Ponadto rozmowa/test sprawdzający znajomość literatury przedmiotu
Literatura
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji problem i diagnozowanie, Harmonia, Gdańsk 2004.
Bogdanowicz M., Uczeń z dysleksją w szkole, Operton, Gdynia 2005. Werning R., Lutje-Klose B.,
Pedagogika trudności w uczeniu się, GWP, Gdańsk 2009.
Błachino K., Wybrane zagadnienia z metodyki i logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii,
Warszawa 1989.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1998.
Kaja B., Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wyd. Akademii Bydgoskiej,
Bydgoszcz 2001.
Jastrzębowska G., Logopedia: pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole 1999.
Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985.
Zakrzewska B., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1996.
Tomczak J, Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: