Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole WNP-PEZ-MEPL
Zajęcia metodyczne poświęcone są określeniu celów, zadań i treści nauczania plastyki oraz wdrożeniu ich w działania praktyczne. Poprzez dobór form, metod, technik i narzędzi pracy plastycznej ćwiczenia mają za zadanie łączyć percepcję z ekspresją twórczą, tak aby uwrażliwienie dziecka, ucznia, pobudzenie ciekawości, kumulowanie wiedzy, dawało coraz wyższe rezultaty twórcze, a także wyższy poziom wyobraźni, kreacji i kultury plastycznej.
Poprzez indywidualne konstruowanie zajęć przedszkolnych i szkolnych dokonuje się zapewnienie odpowiednich warunków do obserwacji, wizualnego odbioru, kontemplacji, tak by następnie móc prowadzić dyskusję na temat wykonanych wytworów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii osób z niepełnosprawnością;
Umiejętności:
P_UP1_01 - student posiada umiejętność analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole;
P_UP1_02 - student posiada umiejętność planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole;
P_UP1_03 - student posiada umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami edukacji plastycznej;
Kompetencje:
P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji plastycznej;
50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w konwersatorium: 15h.
- przygotowanie do zajęć: 10h.
- przygotowanie projektu: 20h.
- konsultacje: 5h.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii dziecka z niepełnosprawnością;
- na ocenę 3 (dst.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii dziecka z niepełnosprawnością;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii dziecka z niepełnosprawnością, samodzielnie rozróżniając zadania i cele owej edukacji;
- na ocenę 4 (db.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii dziecka z niepełnosprawnością, samodzielnie rozróżniając zadania i cele owej edukacji; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii dziecka z niepełnosprawnością, samodzielnie rozróżniając zadania i cele owej edukacji; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i samodzielnie wybranej literatury; podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5 (bdb.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w edukacji przedszkolnej, szkolnej oraz w terapii dziecka z niepełnosprawnością, samodzielnie rozróżniając zadania i cele owej edukacji; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i samodzielnie wybranej literatury; podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.
Umiejętności:
P_UP1_01 - student posiada umiejętność analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dokonać ogólnej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; podaje przykładowe rozkłady materiału nauczania;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; podaje przykładowe rozkłady materiału nauczania; prowadzi dyskusje.
P_UP1_02 - student posiada umiejętność planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi skonstruować ogólny plan aktywności plastycznej formułując jego cele ogólne;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej formułując jego cele ogólne i operacyjne;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.
P_UP1_03 - student posiada umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami edukacji plastycznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; prowadzi zajęcia na niskim poziomie własnej aktywności;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; prowadzi zajęcia na niskim poziomie własnej aktywności;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; prowadzi zajęcia na wysokim poziomie własnej aktywności;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; prowadzi zajęcia na wysokim poziomie własnej aktywności; samodzielnie przygotowuje i sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi w pracy z dzieckiem;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; prowadzi zajęcia na bardzo wysokim poziomie własnej aktywności; samodzielnie przygotowuje i sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi w pracy z dzieckiem; dokonuje ewaluacji przeprowadzonych zajęć oraz proponuje ich modyfikacje.
Kompetencje:
P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji plastycznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 4 (db) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; samodzielnie inicjuje powyższe działania;
- na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i bardzo wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; samodzielnie inicjuje powyższe działania, będąc świadomym ich edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych walorów.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność, każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; Studenci mający skumulowane zajęcia w trakcie czterech spotkań dydaktycznych - mają prawo do jednej nieobecności. Następna nieobecność skutkuje niezaliczeniem przedmiotu;
2. przygotowanie projektu zajęć plastycznych i jego realizacja;
3. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć; brak materiałów plastycznych skutkuje brakiem udziału w zajęciach;
Literatura
Podstawowa:
1. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976;
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Grabowska G.: "Program wychowania i kształcenia sześciolatków", Nowa Era, Warszawa 2003;
3. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969;
4. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965
Uzupełniająca:
1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997;
2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995;
3. Pełzowski A.: "Plastyka w klasach I-III szkoły podstawowej", WSiP, Warszawa 1986;
4. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006;
5. Talejko E.: "O zdolnościach technicznych młodzieży", Warszawa 1970;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: