Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III WNP-PEZ-MEMAT
1.Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Cele edukacji matematycznej w klasach I-III.
2. Charakterystyka treści matematycznych w podstawie programowej kstzałcenia zintegrowanego.Teorie psychopedagogiczne wyjaśniające nabywanie umiejętności matematycznych przez dzieci.
3. Wymiary i charakterystyka dojrzałości dzieci do uczenia się matematyki.
4-5. Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych:
- orientacja w przestrzeni
- kształtowanie pojęcia zbioru
- liczby naturalne i działania na liczbach naturalnych
- rozwiązywanie równań i nierówności
- zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania
- kształtowanie pojęć i umiejetności geometrycznych
6 Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Ocena opisowa osiągnięć matematycznych. Praca domowa z matematyki.
7. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu sie matematyki.
8. Kolokwium zaliczeniowe.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki
EK-2 charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji
Umiejętności:
EK-3 potrafi skonstruować scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III.
EK-4 potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej
Kompetencje społeczne:
EK-5 ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych
EK-6 odznacza sie dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
Udział w ćwiczeniach: 30 godz
Przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz
Przygotowanie scenariusza zajęć: 15 godz
Powtórzenie do kolokwium: 10 godz
Razem: 80 godz.=3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student wybiórczo definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia niektóre kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji
ocena db (4,0) - student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji
ocena bdb (5,0) - student w wyczerpujący sposób definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia wszystkie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji i rozumie ich sens.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student potrafi skonstruować prosty scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena db (4,0) - student potrafi skonstruować poprawny scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena bdb (5,0) - student potrafi skonstruować ciekawy scenariusz zajęć zintegrowanych z uwaględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona).
2. Zaliczenie kolokwium pisemnego.
3. Przygotowanie referatu.
Literatura
- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;
- E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa1992;
- U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umięjętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków, 2005
- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzecywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;
- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;
- D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;
- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;
- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rowijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: