Metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III WNP-PEZ-MEDP
Tematyka zajęć dotyczy funkcji edukacji środowiskowej w procesie dydaktyczno-wychowawczym w klasach I-III; poznawania i zrozumienia rzeczywistości przyrodniczej z uwzględnieniem środowiska lokalnego dziecka; rozwijania zainteresowań przyrodniczych w klasach I-III szkoły podstawowej; wychowawczego waloru edukacji przyrodniczej; świadomości ekologicznej; organizacyjnych form procesu kształcenia, celów, treści kształcenia dotyczącej edukacji przyrodniczej w klasach I-III, a także zasad i metod kształcenia oraz metod wychowania w procesie edukacji przyrodniczej w klasach I-III; środków dydaktycznych, innowacji dydaktyczno-wychowawczych w procesie edukacji przyrodniczej w klasach I-III szkoły podstawowej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych i możliwości dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
- Student zna biopsychiczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości dzieci.
- Student ma elementarną wiedzę o metodyce/dydaktyce szczegółowej wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w edukacji elementarnej, terapii dziecka.
Umiejętności:
- Student dokonuje analizy podstawy programowej w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
- Student posiada umiejętność planowania i organizowania działalności edukacyjnej, terapeutycznej w klasach I-III (w szkołach podstawowych).
- Student potrafi samodzielnie przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki/dydaktyki szczegółowej edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne:
- Student jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce zasady indywidualizacji, wynikającej z potrzeb edukacyjnych dziecka.
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji elementarnej dziecka, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego, rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju.
- Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania edukacyjne oraz posiada umiejętności porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Ocena zajęć ćwiczeniowych na podstawie prezentacji edukacyjnych (forma indywidualna zróżnicowana) oraz na podstawie kolokwium pisemnego (forma indywidualna jednolita, pytania otwarte). Kryteria oceny na stronie 4-5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: