Koncepcje dziecka i dzieciństwa WNP-PEZ-KONDZ
Dziecko jako podmiot działań pedagogicznych.
Główne koncepcje psychologiczne w poznawaniu dziecka.
Główne metody, techniki i narzędzia w poznawaniu natury dziecka.
Diagnoza pedagogiczna i psychologiczna jako element wieloaspektowego poznawania dziecka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1. Ma ogólną wiedzę dotyczącą dziecka jako podmiotu działań pedagogicznych.
EK2. Charakteryzuje wybrane strategie badań pedagogicznych w zależności od przyjętego paradygmatu.
Umiejętności:
EK1. Potrafi wskazać właściwą strategię, metody, techniki i narzędzia w zależności od oczekiwanych informacji na temat dziecka.
EK2. Dokonuje analizy głównych koncepcji psychologicznych w poznawaniu dziecka: behawioryzm, koncepcja humanistyczne, poznawcza.Kompetencje społeczne:
EK1. Rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania swoich wiadomości. Ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji związanych z błędnym postrzeganiem natury i rozwoju dziecka.
Uzasadnienie godzin ECTS: 2
godziny kontaktowe - 8
przygotowanie do zajęć - 27
przygotowanie do kolokwium - 10
przygotowanie do zaliczenia końcowego - 10
Łączna liczba godzin: 55=2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody:
prezentacja multimedialna,
praca grupowa,
dyskusja,
Kryteria oceniania:
aktywność i obecność na zajęciach
zaliczenie końcowe w formie pisemnej
Student na ocenę:
3 – student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna w dostateczny sposób ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, zna główny cel diagnozy psychologicznej i pedagogicznej
3+ - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna w dostateczny sposób ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, zna główny cel diagnozy psychologicznej i pedagogicznej, a także wskazać wyraźne różnice pomiędzy nimi
4 - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi
4+ - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, a także potrafi odnieść je do współczesnych poglądów na temat natury poznania dziecka, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi,
5 - student umie wymienić główne koncepcje psychologiczne, zna dobrze ich założenia, a także potrafi odnieść je do współczesnych poglądów na temat natury poznania dziecka, wymienia podstawowe strategie badań w naukach humanistycznych i je charakteryzuje, a także potrafi wymienić metody i narzędzia pomocne w poznawaniu natury dziecka, wie czym jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, wskazuje na różnice pomiędzy nimi, zna narzędzia wykorzystywane przy diagnozie dziecka
Literatura
Literatura obowiązkowa
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998
Dziecko - filozof, dziecko - poeta : korczakowskie inspiracje / Maria Szczepska-Pustkowska.
Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 5, [Codzienność w szkole, szkoła w codzienności] / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak.
Literatura uzupełniajaca
Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 1, / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak.
Wychowanie : pojęcia, procesy, konteksty : interdyscyplinarne ujęcie. T. 2, / red. nauk. Maria Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak.
Rozwój i wychowanie małego dziecka.
Autor: Spionek-Pelc, Halina,
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: