Historia myśli pedagogicznej WNP-PEZ-HMPC
Treści merytoryczne:GŁOŚNA LEKTURA TEKSTÓW ŹRÓDŁOWYCH Z ZAKRESU HISTORII MYŚLI PEDAGOGICZNEJ ORAZ WSPÓLNA DYSKUSJA NA TEMAT WYBRANYCH PISM I TRAKTATÓW PEDAGOGICZNYCH,DOTYCZĄCYCH M.IN.:WYCHOWANIA ATEŃSKIEGO I SPARTAŃSKIEGO,PEDAGOGICZNEJ MYŚLI PLATONA ORAZ MARKA FABIUSZA KWINTYLIANA,WYCHOWANIA STANOWEGO,PAIDEI AUTORSTWA ERAZMA Z ROTTERDAMU I JANA LUDWIKA VIVESA, SYSTEMU WYCHOWAWCZEGO STWORZONYCH JANA AMOSA KOMEŃSKIEGO.
Metody oceny:OCENIANIE CIĄGŁE
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student
- zna tradycje narodzin nurtów i systemów pedagogicznych oraz subdyscyplin,
- zna terminologię pedagogiczną i jej źródła,
- zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społeczno-humanistycznych,
- zna wybrane koncepcje pedagogiczne,
- zna różne struktury społeczne i ich związek z edukacją i wychowaniem,
- zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej (rękopis, druk, prasa, fotografia),
- zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe.
UMIEJĘTNOŚCI
Student
- potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy),
- potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła,
- potrafi konstuować spójne wypowiedzi na tematy historyczno-pedagogiczne używając języka specjalistycznego,
- potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne,
- potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów pedagogicznych,
- potrafi pracować w zespole.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej,
- dokonuje samooceny własnych kompetencji,
- ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych,
- ma refleksje na temat etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia trwają 15 godzin. Forma zajęć - interaktywna, metoda indukcyjna, tryb analityczny. Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Aktywność na zajęciach wynika z przygotowania i opracowania przesłanych uprzednio w postaci .pdf na adresy indywidualne mailowe studentów tekstów źródłowych i zagadnienień (case'ów). Zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (ustnego) z Historii myśli pedagogicznej.
Literatura
Teksty źródłowe z:
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej",t. I, wybór i opracowanie Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.
Literatura uzupełniająca (podręczniki):
1. St.Kot, Historia wychowania,t. I i II, Lwów 1934 (przedruk: Warszawa 1994 i nast.).
2. St.Litak, Historia wychowania,t. I, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004 (i nast.)
3. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania",t. II, Kraków 2005;
4. K. Bartnicka,I. Szybiak,Zarys historii wychowania, Warszawa2001;
5.(Red.) Ł.Kurdybacha, Historia wychowania, t.I i II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1965-1967.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: