Historia myśli pedagogicznej WNP-PEZ-HMP
Treści merytoryczne: Dzieje myśli pedagogicznej i praktyki wychowawczej w kontekście kulturowym, społecznym, religijnym, ekonomicznym i politycznym. W pierwszym semestrze program nauczania obejmuje myśl pedagogiczną i praktykę wychowawczą starożytnej Grecji i Rzymu oraz dzieje europejskiej myśli pedagogicznej w okresie Średniowiecza, Odrodzenia i Oświecenia, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej myśli pedagogicznej: reformy polskiego szkolnictwa w XVIII oraz założenia reform Komisji Edukacji Narodowej i jej rezultaty. W drugim semestrze kurs wykładu obejmuje dzieje europejskiej i polskiej myśli pedagogicznej i jej uwarunkowań w okresie od rewolucji francuskiej, przez wiek XIX i XX do reform oświatowych w Polsce po przełomie formacyjnym. Zwrócona zostanie uwaga na uwarunkowania rozwoju polskiej pedagogiki podczas zaborów, kształtowania się niepodległego państwa Polskiego, II wojny światowej o okresu PRL, jej przedstawicieli i ich dorobek
Metody oceny:sprawdzenie wiedzy faktograficznej i umiejętności wiązania jej w całość, sprawdzenie umiejętności wyciągania logicznych wniosków z posiadanej wiedzy.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
uporządkowana wiedza na temat dziejów wychowania
uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia
znajomość najważniejszych nurtów i systemów pedagogicznych
umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu
historii myśli pedagogicznej
student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich,uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych
punkty ECTS - 4 (1 ECTS= 25 godz)
udział w wykładzie - 30 godz
przygotowanie do zajęć - 20 godz
przygotowanie do egzaminów - 50 godz
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny po drugim semestrze. Trzeba odpowiedzieć na 30 pytań, z których każde jest osobno oceniane w skali od 0 do 1 punktu. Na ocenę dostateczną trzeba otrzymać co najmniej 16 punktów, na ocenę dostateczny plus powyżej 19, na ocenę dobrą powyżej 24, na ocenę dobry plus powyżej 25, na ocenę bardzo dobrą powyżej 28 punktów.
Literatura
S. Kot, Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1994; Historia wychowania, pod red. Ł. Kurdybachy, Warszawa, t. I 1965, t.II 1967; S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I,II, III, oprac. S. Wołoszyn, Warszawa 1965; Historia wychowania. Wybór źródeł. Starożytność, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1996; Historia wychowania. Wybór źródeł. Średniowiecze, oprac. S. I Możdżeń, Kielce 1997; Historia wychowania. Wybór źródeł. Odrodzenie, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: