Gerontologia społeczna WNP-PEZ-GSPO
Gerontologia w systemie nauk, terminologia i pojęcia związane ze starością; Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek; Biologiczne, psychologiczne, społeczne i funkcjonalne teorie starzenia się; Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe); Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne). Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Relacje społeczne, życie rodzinne, wsparcie społeczne. Zagadnienie samotności, osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP1_W25 Student zna zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące w okresie dorosłości i starości życia człowieka
NP1_U01 Rozumie i interpretuje zjawisko starzenia się społeczeństw w kontekście zmian, potrzeb i wyzwań w obszarze kształcenia i edukacji.
NP1_K11 Rozpoznaje edukacyjne i funkcjonalne potrzeby uczniów i podopiecznych w okresie ich dorosłości i starości oraz potrafi odpowiadać na ich specyficzne trudności.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia końcowego - 20 godz.
RAZEM 50 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) zaliczenia pisemnego (80 pkt.).
2) projektu (20 pkt)
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu.
Student, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Nie potrafi w podstawowej mierze wskazać zmian fizycznych, psychicznych, społecznych i funkcjonalnych zachodzących z wiekiem, nie rozumie zjawiska starzenia się społeczeństw i jego konsekwencji, nie rozpoznaje specyficznych trudności i potrzeb osób w wieku dojrzałej dorosłości.
3,0
Potrafi wskazać podstawowe zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, w dostatecznym stopniu rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości.
3,5
Dość dobrze potrafi wskazać zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości.
4,0
Dobrze potrafi wskazać zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem, prawidłowo rozumie zjawisko starzenia się społeczeństw i jego konsekwencje oraz rozpoznaje specyficzne trudności i potrzeby osób w wieku dojrzałej dorosłości.
4,5
Potrafi wskazywać na zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem z życiu człowieka w kontekście jego zmieniających edukacyjnych i funkcjonalnych potrzeb. Dość biegle potrafi odpowiadać na specyficzne trudności osób w starszym wieku oraz ze zrozumieniem interpretować zjawisko starzenia się społeczeństw oraz jego skutki na poziomie indywidualnym i ogólnospołecznym.
5,0
Bardzo dobrze potrafi wskazywać na zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne i funkcjonalne zachodzące z wiekiem z życiu człowieka w kontekście jego zmieniających edukacyjnych i funkcjonalnych potrzeb. Biegle potrafi odpowiadać na specyficzne trudności osób w starszym wieku oraz z głębokim zrozumieniem interpretować zjawisko starzenia się społeczeństw oraz jego skutki na poziomie indywidualnym i ogólnospołecznym.
Literatura
Kilian M., , Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.;
Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków.
Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: