Filozoficzne podstawy pedagogiki WNP-PEZ-FPP
1. Wyjaśnienie czym jest wiedza filozoficzna: Filozofia wieczysta jako miłość mądrości; Dyscypliny filozoficzne; Filozofia a inne typy wiedzy: nauka (nauki humanistyczne, przyrodnicze, społeczne, a w szczególności pedagogika), mądrość (praktyczna i teoretyczna), wiara, światopogląd, ideologia; Przedmiot formalny filozofii; Metody filozofii; Cel poznania filozoficznego; Epoki, nurty, kierunki i szkoły filozoficzne
2. Wybrane problemy filozoficzne: wartości (prawda, dobro, piękno); Wiara a rozum; Język i komunikacja; Poznanie bytu, poznanie Boga, poznanie człowieka; Wolność ludzka; Osoba a społeczeństwo, religia, kształcenie i wychowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W)Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;
(U) Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych.
(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy.
AKTYWNOŚĆ studenta i liczba godzin pracy:
___________________________________________
Godziny wykładu.................................................. 15
Lektury......................... 30
Przygotowanie się do zajęć………………… 30
Przygotowanie się do egzamin................................ 20
____________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 95
Kryteria oceniania
1) ocena formująca:
- na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu filozofii; nie rozróżnia elementarnych faktów z zakresu historii filozofii: epoki, kierunki, szkoły, filozofowie;
- na ocenę 3 - poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy różnymi koncepcjami filozoficznymi odnośnie podstawowych filozoficznych problemów
- na ocenę 4 - nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań filozoficznych interpretacji bytu, poznania, człowieka, wartości, które pojawiały się w historii filozofii. Dostrzega więc elementarne różnice i podobieństwa ww.koncepcji.
- na ocenę 5 - nie tylko porównuje różne filozoficzne interpretacje ww. filozoficznych kwestii, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań.
2)ocena końcowa: składa się na nią ocena kolokwium, które maja pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych). Test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.
Literatura
1. podręcznik: M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002.
2. Literatura przedmiotu: M.M. Boużyk Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować? Lublin 1989; Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio, Watykan 1998; B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017; H. Kiereś, Spór o sztukę, Lublin 1996;S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006; M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; M. A. Krąpiec, Język i świat realny, Lublin 1985; M. A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013; W. Vossenkuhl, Możliwość dobra. Etyka XXI wieku, Kraków 2012; Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997.
3. Literatura popularnonaukowa: W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004 M. A. Krąpiec, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; M. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b. r.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: