Etyka w zawodzie pedagoga WNP-PEZ-ETZ
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce;
2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych, potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym, ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych, potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych");
3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej.
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.
przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz.
suma godzin - 80
Kryteria oceniania
Metody oceny: elementy oceny
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;
- umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego;
- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych.
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;
dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne,;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
Ocena końcowa
- aktywność studenta
- kolokwium
Literatura
LITERATURA
A. Literatura podstawowa
P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2007
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000
W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
T.Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012.
P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Zysk i S-ka, Poznań 2010
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.
B. Literatura pomocnicza
Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003
W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009
Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008
Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009
Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983
T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24
Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: