Strategie edukacji polonistycznej w klasach I-III WNP-PEZ-EPOL
1. Podstawa programowa, cele i założenia edukacji polonistycznej w klasach 1-3
2. Aktywność językowa dziecka – dialog i sztuka stawiania pytań podstawą komunikacji.
3. Metody stosowane w edukacji polonistycznej w klasach 1-3.
4. Nowe technologie w edukacji polonistycznej.
5. Praca z tekstem literackim, tworzenie wypowiedzi pisemnych.
6. Metodyka nauczania ortografii, interpunkcji, gramatyki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
EK-1 student zna i wymienia cele oraz treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania
procesu nauczania języka polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych.
EK-2 student posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania umiejętności czytania,
pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki, ortografii i interpunkcji; opisuje
wykorzystywane metody, proponuje sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej
dostosowane do formy zajęć (stacjonarne, online).
Umiejętności:
EK-3 student konstruuje w grupie scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej
w kl. I-III, dobiera odpowiednie metody, formy i środki dydaktyczne w zakresie zajęć z
edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces
uczenia się dziecka.
Kompetencji społecznych:
EK-4 student dąży do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.
Współpracuje w zespole, dyskutuje. Jest kreatywny. Wskazuje odpowiedzialność za
planowanie oraz realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student zna i potrafi wymienić cele oraz treści edukacji polonistycznej. Zna
podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową
wiedzę odnośnie sposobów realizacji treści edukacji polonistycznej.
ocena dst. plus (3,5) – student zna oraz omawia cele i treści edukacji polonistycznej. Zna
i opisuje podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada wiedzę
na poziomie dostatecznym o metodach i sposobach realizacji treści edukacji polonistycznej.
ocena db (4,0) – student zna i potrafi zdefiniować cele oraz treści edukacji polonistycznej, zna
zasady planowania procesu nauczania języka polskiego. Zna i rozumie konieczność
kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki,
ortografii i interpunkcji; wymienia i rozumie wykorzystywane metody oraz sposoby realizacji
treści edukacji polonistycznej.
ocena db plus (4,5) - student zna, rozumie i potrafi zdefiniować cele oraz treści edukacji
polonistycznej, posiada wiedzę o zasadach planowania procesu nauczania języka polskiego
w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych, omawia te zasady. Zna i potrafi scharakteryzować
podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Wymienia oraz potrafi
opisać wykorzystywane metody, sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane
do formy zajęć (stacjonarne, online).
ocena bdb (5) – student zna, rozumie i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści
edukacji polonistycznej, wymienia i rozumie zasady planowania procesu nauczania języka
polskiego w formie zajęć stacjonarnych i zdalnych. Posiada podstawową wiedzę z zakresu
kształtowania umiejętności czytania, pisania, mówienia, a także w obszarze gramatyki,
ortografii i interpunkcji i rozumie ich sens; potrafi scharakteryzować i proponuje
wykorzystywane metody, sposoby realizacji treści edukacji polonistycznej dostosowane do
formy zajęć (stacjonarne, online).
4
Umiejętności:
ocena dst (3,0) – konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji
polonistycznej w kl. I-III, stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy
z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje
nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) – konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji
polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy
z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje
nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) – konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji
polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy
z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce
dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych.
ocena db plus (4,5) – konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji
polonistycznej w kl. I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy
z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce
dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów medialnych.
ocena bdb (5,0) – konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji
polonistycznej w kl. I-III, stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy
z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne
z wykorzystaniem zasobów medialnych.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy
i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy,
sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach,
odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań
edukacyjno-wychowawczych
ocena dst. plus (3,5) – ma podstawową świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy
i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny,
zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich
działaniach, odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji
działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania
swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny
5
w swoich działaniach. Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db plus (4,5) – ma dużą świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole, wciela się w rolę lidera, bierze aktywny udział w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w swoich działaniach, jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena bdb (5,0) – ma dużą świadomość potrzeby do poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w swoich działaniach, Odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność)
2. aktywny udział w zajęciach
3. skonstruowanie i przedstawienie scenariusza zajęć stacjonarnych lub zdalnych.
Ocena końcowa
Prace zaliczeniowe i aktywność – 40 pkt (scenariusz i prowadzenie zajęć 30 pkt., aktywność 10 pkt.).
40-37 – ocena 5,0
36-32 – ocena 4,5
31-27 – ocena 4,0
26-22 – ocena 3,5
21-17 - ocena 3,0
16 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków
2016.
Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie przedszkolnym. Podręcznik dla
studentów i początkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Polonistyczna dydaktyka ogólna, red. J. Fiszbak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
2019.
Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami
wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk
2015.
Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń
i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.
Wiśniewska G., Zabawa wobec wyzwań współczesnej edukacji, [w:] Edukacja polonistyczna
wobec przemian kulturowych, red. I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wydawnictwo UMCS,
Lublin 2017.
Żytko M., Edukacja w dialogu, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych
trzecioklasistów, Warszawa 2010.
Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: