Edukacja polonistyczna z metodyką w klasach I-III WNP-PEZ-EPMCW
W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia:
- charakterystyka programu edukacji polonistycznej we wczesnej edukacji
- początkowa nauka czytania, podstawy efektywnego czytania - metody, gry i zabawy rozwijające umiejętność pisania
- pismo i pisanie w edukacji wczesnoszkolnej
- ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach niższych - kształtowanie sprawności językowej
- formy ćwiczeń redakcyjnych w edukacji wczesnoszkolnej, organizacja ćwiczeń redakcyjnych i ich prawidłowość
- sposoby opracowywania czytanek i wierszy w edukacji polonistycznej
- lektura w klasach niższych - zapoznanie z lekturami, ogolne asady pracy z lekturą
- nauczanie ortografii w klasach I-III - cele i zasady ortografii
- nauczanie gramatyki w klasach I-III
- ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne w nauczaniu języka polskiego
- praca nad wypowiedzią pisemną - charakterystyka form redakcyjnych
- ćwiczenia w tworzeniu tekstu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
Student rozumie cele i zasady nauczania języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej i potrafi zastosować w praktyce omówione metody nauczania przedmiotu.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana na podstawie aktywności na zajęciach, opracowania projektu, zaliczenia kolokwium.
Literatura
Kulpa J., Więckowski R. "Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych" WSIP Warszawa 1983
Baczyńska H. "Metodyka nauczania języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej", WSIP Warszawa 1985
Jakubowicz A., Lenartowska K. "Metody nauki czytania i pisania we współczesnych elementarzach polskich", Bydgoszcz 1997
Bąk P. "Czytanie i recytacja w klasach początkowych" Warszawa 1984
Lenartowska K., Świętek W. "Praca z tekstem w klasach I-III" Warszawa 1982
Szefler E. "Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym " Bydgoszcz 2003
Węglińska M. "Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych" Kraków 1998
Węglińska M. "Opis jako forma wypowiedzi w klasach początkowych" Warszawa 1989
Skrzypiec W. "Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach I-III" Warszawa 1992
Polański E. "Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym" Warszawa 1996
Baczyńska H. "Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III" Warszawa 1981
Więckowski R. "Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych" Warszawa 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: