Emisja głosu WNP-PEZ-ELMG
1. Budowa i działanie układu oddechowego i aparatu artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji oraz patologii głosu. Higiena pracy głosem.Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.
2. Ćwiczenia postawy umożliwiającej prawidłową emisję.
3. Rozluźnienie ciała (techniki relaksacyjne), automasaż, masaż artykulacyjny.
4. Pobudzenie rezonatorów.
5. Typy oddychania.
6. Fonacja. Techniki emisyjne.
7. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe i wyrazistość artykulacyjną.
8. Praca z tekstem.
9. Elementy autoprezentacji. Osobowość nauczyciela.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu;
- zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.
- zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
-zna i wymienia wskazania i przeciwwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych;
- zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu.
Student:
- rozpoznaje nawyki emisyjne;
- modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;
- prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
- ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego;
- kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego.
Student:
- ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;
- akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych;
- promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, twórcze realizowanie zadań, obecność.
Literatura
K. Gawęda, J. Łażewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.
M. Oczkoś, Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: