Edukacja językowa w przedszkolu WNP-PEZ-EJ
Czas wczesnego dzieciństwa to intensywny rozwój języka, w którym oprócz rozwijanej sprawności językowej, zasobu słownictwa, zmienia się sposób myślenia, postrzegania, formułowania wypowiedzi, tworzenia własnych schematów poznawczych i in. Wszystkie te elementy powinny mieć swoje odzwierciedlenie w działaniach nauczyciela, zmierzających do doskonalenia mowy dziecka, rozwoju myślenia, rozumienia, formułowania wypowiedzi a docelowo również rozwoju kompetencji społecznych dziecka. Edukacja językowa w wieku przedszkolnym jest bowiem niezwykle ważna również z punktu widzenia rozwoju społecznego dziecka. Dzięki rozwijanym kompetencjom językowym dziecko może uczyć się wyrażać swoje emocje, rozumieć i adekwatnie reagować na emocje innych osób, nawiązywać relacje z innymi dziećmi, wyrażać swoje potrzebny. Wszystko to buduje m.in. samoocenę dziecka, jego dobrostan i sprzyja integralnemu rozwojowi dziecka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W 01: wyjaśnia uwarunkowania rozwoju mowy u dziecka
W. 02.: charakteryzuje rozwój kompetencji językowych u dzieci w wieku przedszkolnym
U.01.: analizuje, dobiera i stosuje działania pedagogiczne ( metody, narzędzia, formy pracy i in) mające na celu wspomaganie rozwoju kompetencji językowych dzieci w wieku przedszkolnym
U.02.: organizuje przestrzeń edukacyjną sprzyjającą rozwijaniu kompetencji językowych u dzieci’
KS.01.: jest świadomy roli nauczyciela, pedagoga w procesie rozwoju kompetencji językowych dzieci w wieku przedszkolnym
ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_2 ECTS:
8 h uczestnictwa w zajęciach on-line w: 0,5 ECTS
20 h realizacja zadań na platformie Moodle lub Teams, projektów, prac domowych
20 h - praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia
Kryteria oceniania
Od studenta wymagane ( w ramach zajęć) są:
- obecność na zajęciach oraz przygotowanie do zajęć, czytanie zadanej literatury,
- aktywny, czynny udział w w zajęciach on-line
- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz
Teams w ramach prowadzonych zajęć.
Wszystkie zadania, ćwiczenia itp zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów, są one dowodem na uczestnictwo w zajęciach on line i realizację punktacji ECTS.
Zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie pisemnej, testowej ( różnego typu pytania i zadania) - on line na platformie Teams lub Moodle.
Test składa się z max. 20 pytań.:
Kryteria oceniania:
Ocena bdb (5): 90-100 % średnia możliwych do zdobycia punktów ( z testu zaliczeniowego)
ocena db +(4+): 89-80 %
ocena db (4) 79-70 %
ocena dst+ (3 +) 69-60 %
ocena dst (3) 59-50%
na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych
na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych;
na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych;
na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych;
na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych;
Literatura
Literatura:
Brzezińska A. (red.): Czytanie i pisanie - nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1987
Brzezińska A. (red.): Dziecko w zabawie i świecie języka, Zysk i sp. 1995
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, Lublin 2009;
Czub M., Matejczuk J. : Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, IBE, Warszawa 2015;
Smagorzewska J. Szumski G., Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria, metodyka, efekty. PWN, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
Bałachowicz J, Zbróg Z. (red.):Edukacja (dla) dziecka - od trzylatka do sześciolatka, Wydawnictwo Libron, Kraków 2011
Guz S., Andrzejewska J. (red): Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: