Dydaktyka ogólna WNP-PEZ-DC
Dydaktyka ogólna to przedmiot zajmujący się badaniem procesów kształcenia i wychowania, ich uwarunkowań, przebiegu, podmiotów w nim uczestniczących oraz poziomu tego uczestnictwa. Dydaktyka ogólna to przedmiot o dużej tradycji. Niestety, w Polsce język dydaktyki uległ daleko idącym uproszczeniom na skutek sowietyzacji nauki w latach 50 ubiegłego wieku oraz jej westernizacji w latach 90. W wyniku tych procesów - kulturowo obcych - operujemy ograniczonym korpusem językowym, nie mogąc spójnie i dogłębnie wyrazić tego, czym jest zjawisko nauczania i wychowania, a w szczególności - jak jest doznawane. Dlatego podczas ćwiczeń, podejmujemy próbę rekonstrukcji słownika dydaktycznego sięgającego do polskiej myśli dydaktycznej XIX i początków XX wieku. Przedmiotem zajęć jest więc próba uchwycenia współczesnych paradygmatów w edukacji oraz odbudowanie pomostu łączącego współczesną myśl dydaktyczną z jej historycznymi i wciąż aktualnymi źródłami. Przez wzgląd na próbę przekraczania dotychczasowych schematów poznawczych, na zajęciach będą poruszane treści, które mogą skutkować koniecznym przekroczeniem strefy komfortu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP1_W09 - Student omawia warunki kształtowania się standardów dydaktycznych ze względu na okoliczności społeczno-kulturowo-polityczne. Wymienia paradygmaty dydaktyczne i wynikające z nich strategie uczenia się i oceniania opanowania wiedzy. Krytycznie odnosi się do kwestii systemu klasowo-lekcyjnego wyjaśniając jego genezę, rozwój i ograniczenia. Wykazuje się wiedzą z zakresu głównego prawidła pedagogicznego jakim jest wychowanie.
NP1_W14 - Student omawia podstawę prawną, strukturalną i funkcjonalną systemu edukacji zarówno na poziomie formalnym (konwencjonalnym) jak i mniej formalnym - alternatywnym.
NP1_W16 i NP1_U18 - Student wyobraża sobie prowadzenie przez siebie zajęć w zależności od przyjętego paradygmatu. Potrafi określić ich przebieg: momenty specyficzne i trudne w zależności od działania dydaktycznego, doradczego czy resocjalizacyjnego. Potrafi omówić wynikające z nich cele dydaktyczne i możliwe skutki wychowawcze.
NP1_K05 i NP1_K08 - Student wykazuje aktywność w obszarze działania pozaszkolnego, skierowanego na rozpoznanie i uczestnictwo w organizacjach pozarządowych i instytucjach zajmujących się opieką i wychowaniem zindywidualizowanym i zbiorowym. Gotowy jest do nawiązywania komunikacji z osobami w różnym wieku, z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, współpracy z rodzicami, opiekunami uczniów i wychowanków.
Kryteria oceniania
Głównym kryterium oceny jest poziom aktywności własnej studentów na zajęciach w formie włączania się w dyskurs akademicki, w formie dialogu wewnętrznego i rozmów z innymi. Studenci oceniani są na podstawie toczonych rozważań, sporów (w tym sporów z wykładowcą), wątpliwości, ujawnianych refleksji i zreflektowań. Głównym przedmiotem zaliczenia ćwiczeń jest bieżące przygotowywanie jednego slajdu z każdych zajęć, ilustrujące poziom uczestnictwa studenta w ich toku oraz poziom zrozumienia poruszonych treści. Na koniec semestru studenci przedkładają kompletną prezentację do oceny.
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje student, w przypadku:
1) ponad 2 krotnej, nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach
Literatura
Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021
Klus-Stańska, D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010
Klus-Stańska, D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, 2018
Maliszewski, K., Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, Katowice, 2021
Sławek, T., A jeśli nie trzeba się uczyć?, Katowice 2021
Paluch M.,(2020) Egzystencjał personalny nauczyciela – nowe podejście w dydaktyce ogólnej, Parezja, 1/2020(13)
Paluch M., (2016) Wielostronne manipulacje twórcy wielostronnej teorii kształcenia, w: Edukacja w PRL, red. M. Wiśniewska, Warszawa
|
W cyklu 2025/26_Z:
Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021 Klus-Stańska, D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010 Klus-Stańska, D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, 2018 Maliszewski, K., Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, Katowice, 2021 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: